Publikace a výzkumy
První experimenty prováděl Vít Hejný ve 40. letech minulého století. Následně syn Víta Hejného - Milan Hejný a jeho kolegové ověřovali myšlenky a experimenty Víta Hejného v 80. letech ve školské praxi v několika třídách. Publikace shrnující zkušenosti z těchto experimentů (Hejný a kol.: Teória vyučovania matematiky 2) se stala - mimo jiné - i učebním textem didaktiky matematiky na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy. Dále probíhaly a nadále probíhá stovky dílčích experimentů, které ověřovali a ověřují dílčí prvky metody. Učební materiály, které vydal prof. Hejný v režii H-mat, o.p.s. procházely ověřováním a před uvedením do prodeje všem učebnicím udělilo MŠMT schvalovací doložku na základě recenzí odborníků.
Publikace
O metodě vyšlo bezpočet publikací, článků a konferečních příspěvků, vybíráme nejvýznamnější z nich
- Hejný: Vyučování matematice na 1. stupni ZŠ orientované na budování schémat: Aritmetika.
- Hejný a kol.: Teória vyučovania matematiky 2
- Hejný, Kuřina: Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování
- Hejný, Novotná, Stehlíková: 25 kapitol z didaktiky matematiky (dostupné online [PDF])
- Bachratý: Archiv Víta Hejného
Články ve vědeckých časopisech
- Hejný, Jirotková: Contribution of geometry to the goals of education in mathematics (Orbis Scholae 2012/2, dostupné online [PDF])
- Hejný: Exploring the Cognitive Dimension of Teaching Mathematics through Scheme-oriented Approach to Education (Orbis Scholae 2012/2, dostupné online [PDF]
- Kvasz:Princípy genetického konštruktivizmu (Orbis Scholae 2016/2, dostupné online [PDF])
Veřejné průzkumy, zjišťování a studie:
- 2014 Česká školní inspekce: Alternativní metody výuky
- 2017 H-mat, o.p.s.: Porovnání výsledků žáků, kteří prošli na 2. stupni výukou Hejného metodou, s celkovými výsledky jednotné přijímací zkoušky
- 2017 Česká školní inspekce: Tematická zpráva - Výběrové zjišťování výsledků žáků 5. a 9. tříd ZŠ – závěrečná zpráva (zprávy v médiích)
- 2017 Národního ústavu pro vzdělávání: Komparativní výzkum výuky matematiky u žáků 1. – 5. ročníku ZŠ z pohledu psychodidaktiky a kvality výstupů matematické gramotnosti (na vyžádání na NÚV)
- 2018 Česká školní inspekce: Tematická zpráva - Sekundární analýza TIMSS 2015
- 2018 Kalibro: Kalibro a výuka matematiky podle prof. Hejného
- 2019 Studia paedagogica: Výkonnost a úroveň metakognice žáka v matematice
- 2022 Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání: Hejného metoda výuky matematiky v mezinárodním výzkumu TIMSS
- 2024 Česká školní inspekce: Národni zpráva TIMSS 2023: 4. ročník
