Zasloužená radost z poznávání

MF Dnes: Matika i čeština se dají učit jinak, záleží na učiteli

Místo s čísly si děti hrají se zvířátky. Rodiče kroutí hlavou nad domácími úkoly. Co s příkladem, který se jmenuje Výstaviště? A co si počít se zvířátky dědy Lesoně? Matematika podle metody profesora Hejného se učí už na třetině základních škol v Česku. Místo násobilky se zaměřuje na to, aby se děti naučily matematicky myslet. A funguje to. 

Místo toho, aby prvňáci sčítali a odčítali, jako když bičem mrská, malují zvířátka, diskutují spolu, jak vyřešit úlohu, sami si po sobě opravují chyby. Že to má výsledky, si Jitka Michnová, lektorka výuky Hejného metodou a dlouholetá učitelka na základní škole v Neratovicích, ověřila už v první třídě, kde ji vyzkoušela. Ve Cvrčkovi, matematické soutěži pro třeťáky, z ní získalo maximální počet bodů hned pět žáků. 
Naučit se s touto metodou pracovat však nemusí být pro učitele jednoduché. "Je těžké přestat dětem sdělovat hotové pravdy, zvlášť když je učitel zvyklý, že výuka stojí na kvalitním výkladu," říká učitelka. Nestačí nakoupit nové učebnice, důležitý je nový přístup k řízení třídy. "Asi nejtěžší je naučit se neříct dětem, kde je chyba. Vyžaduje to schopnost řídit diskusi a naučit se pokládat dotazy tak, aby na ni děti přišly samy," vysvětluje. 

Celý článek najdete v archivu MF DNES.

Publikováno

20. 11. 2015

Kategorie

Doporučte tuto stránku svým známým:

Podporují nás

Nadace České spořitelny
© 2024 H-mat, o.p.s.
Pro lektory Prohlášení o používání cookies

Práce s nadanými žáky od MŠ, přes 1. a 2. stupeň až po střední školy. Zúčastněte se seminářů v Praze.

Zavřít