Zasloužená radost z poznávání

Domažlický deník: V první třídě chceme zavést jinou metodu ve výuce matematiky

Domažlice – Nejen o nové metodě výuky matematiky si s námi povídal ředitel Základní školy Msgre B. Staška v Domažlicích Karel Štípek.

* Ve dnech 16. a 17. ledna proběhne na škole Msgre B. Staška zápis dětí do prvních tříd. Co novým žáčkům nabízíte? A můžete našim čtenářům prozradit, které paní učitelky 1. září přivítají prvňáčky v lavicích?

Nechceme lákat rodiče dětí na to, že máme lepší učitelky, že více naučíme. Každá paní učitelka odevzdává stoprocentní výkon, ale mohou se lišit v přístupu. Některá je přísnější, jiná více mateřská. Vždy se snaží připravit děti co nejlépe. Do prvních tříd nastoupí zkušené pedagožky Pavlína Hronková a Olga Kolářová. V jedné první třídě chceme zavést jinou metodu ve výuce matematiky, v druhé první třídě bude využíván cizí jazyk i v běžných předmětech, kde se bude více mluvit anglicky již od první třídy. Nabízíme klidné prostředí a školu uprostřed zeleně.

* O jakou metodu matematiky jde a jakou formou byste anglický jazyk vyučovali?

Je to matematika podle profesora Milana Hejného, která se již na jiných školách vyučuje. Podle jejich zkušeností vede k oblibě matematiky, k pochopení souvislostí okolo nás a k rozvoji logického myšlení. Učitel vede žáky k samostatnému hledání řešení, má pouze roli průvodce, nepředkládá správné postupy. Tato metoda učí děti přemýšlet, nikoliv memorovat naučené postupy, což je velmi důležité pro rozvoj myšlení. Pokud dokážeme logicky myslet, pomůže nám to i lépe pochopit látku v ostatních předmětech. V současném školství nemá logika tolik místa. Dříve lidé neměli možnost využívat vyspělou techniku, ale logickým myšlením dosáhli správného výsledku. Jen se tomu říkalo selský rozum. Díky technice v dnešní době náš mozek degeneruje, nepotřebujeme ho tolik využívat. Anglický jazyk by se vyučoval nenásilnou formou. Jednotlivé fráze, pokyny od učitele, slovíčka by se používaly během dne i v ostatních předmětech. Cílem je, aby děti cizí jazyk poslouchaly a postupně si jej ukládaly do paměti a samy ho dokázaly automaticky používat.

* Jak se žáci vyrovnají s přechodem na 2. stupeň a budou připraveni zvládnout zkoušky na víceleté gymnázium?

Výstupy vědomostí z prvního stupně musí být u všech žáků v republice stejné. Přechod k „normální“ matematice je bezproblémový. My přesto plánujeme, že bychom s touto metodou chtěli pokračovat i na druhém stupni. U zkoušek na gymnázia v současné době převažují Scio testy, které jsou založené právě převážně na logickém myšlení, na schopnosti dokázat si poradit či vyhodnotit správně otázku.

Publikováno

13. 1. 2015

Kategorie

Doporučte tuto stránku svým známým:

Podporují nás

Nadace České spořitelny
© 2024 H-mat, o.p.s.
Pro lektory Prohlášení o používání cookies

Práce s nadanými žáky od MŠ, přes 1. a 2. stupeň až po střední školy. Zúčastněte se seminářů v Praze.

Zavřít