Zasloužená radost z poznávání

Jak pokračuje vývoj, pane vedoucí?

Čaroděj Matemág se stále rád vyptává. Nejprve zpovídal hlavního grafika, dnes zamířil rovnou ke koordinátorovi celého projektu Tomáši Sýkorovi.

Čaroděj Matemág se stále rád vyptává. Nejprve zpovídal hlavního grafika, dnes zamířil rovnou ke koordinátorovi celého projektu Tomáši Sýkorovi.

Hezký den, pane vedoucí, začneme zlehka. Jak se Vám vede?

Pěkný den i Vám, pane čaroději. Daří se mi dobře, mám radost ze života a z tvoření. Ještě bych rád na začátek podotknul, že oslovení “pane vedoucí” zní, jako bych měl vše na starosti jen já. A to přitom není pravda. Například můj kolega Petr Zavadil vede technickou realizaci a Jan Šedo z H-matu organizuje vznik didaktického obsahu. Já se v posledním půlroce, kdy jsem se přesunul z designerského místa a začal více projekt koordinovat, snažím, aby to dohromady ladilo. Přece jen se nám též rozrostl tým.

K tomu se možná ještě dostaneme. Ze všeho nejvíc mě, Tomáši, zajímá, kdy to bude? Kdy máme Matemága, digitální hru nesoucí mé jméno, čekat?

Vidím na Vás, pane Matemágu, určitou nedočkavost. I my se těšíme, až bude hra hotová. Máme nyní jasný plán a každý den pracujeme na jeho realizaci. Pilotní verzi, kterou zpřístupníme primárně našim podporovatelům z HitHitu a z Darujme, bychom měli rádi zkraje tohoto léta. Přes letní měsíce bychom ji chtěli ještě obsahově obohatit a se začátkem školního roku by měla být hra zveřejněna pro všechny. Rád bych upozornil na to, že už nyní jsou k dispozici určité ochutnávky v podobě menších aplikací zaměřených na konkrétní didaktická prostředí Hejného metody. První jsme vydali nedávno, budeme je dále vylepšovat. Jsou to malé rébusové hry, máme na ně vcelku pozitivní ohlasy.

Aha. To jsou takové ty cvičebnice, dá se k nim někde dostat?

Ano, ano. Aplikace zaměřena na součtové trojúhelníky je přístupná pro chytré telefony a tablety se systémem Android a taktéž pro zařízení od Applu s iOS. Rovněž i minihra s úlohami vycházejícími z prostředí hadi se dá stáhnout na Anroid a iOS. Během jara máme v plánu vydat ještě další dvě cvičebnice - Výstaviště a Pavučiny.

Jak celkově vývoj pokračuje? Mohl byste mi to shrnout?

Teď to jde lépe než kdy dříve. Na podzim jsme se lehce zdrželi, protože jsme ještě sháněli více financí. Měli jsme představu o výpravné příběhové hře, ale z veřejné komunitní sbírky jsme neměli dostatek peněz na vše, co jsme si vysnili. Usmálo se na nás štěstí a po výhře v soutěži jsme si mohli dovolit mít větší ambice a spolupracovat se zajímavými lidmi. Od té doby se toho událo hodně. Mám ohromnou radost z příběhu, který se zabývá důležitostí matematiky při řešení problémů a zároveň přirozeně propojuje rébusy a hlavolamy. Postupně z něj vznikl scénář a interaktivní komiks, který má nyní přes sto padesát snímků. Po částech vzniká ke hře dabing. A jednotlivé úkoly již mají také jasnou podobu. Příběh, ovládání a prototypy hlavolamů chodíme často testovat s dětmi, přece jen potřebujeme slyšet názor těch nejpovolanějších. A nyní zahajujeme práci na systému pro zapojení rodičů, aby mohli mimo hru dostávat další rozšiřující materiály pro rozvoj svých ratolestí.

Vidím, že byste mohl ještě pokračovat. Mě ale zajalo to zkoušení hry s dětmi, co na ni říkaly?

Jsou vždy ohromně zvědavé, jak prvňáci tak i starší děti. S ovládáním tabletu nemají sebemenší problém a matematicko-logické rébusy je táhnou, zvlášť když je to pro ně výzva, kterou ale mají šanci vyřešit. Příběh vzaly děti za svůj, rozhodně i díky jedinečným ilustracím. V jedné jeho části se řeší, jak by vypadal svět, kdyby zmizela čísla. Nejvášnivější emoce u celé třídy třeťáků vyvolalo zjištění, že by pak nefungovaly ani počítače, ani mobily.

Inu, moderní technika je hodně populární, to je pravda. Aspoň aby ji děti využívaly k něčemu užitečnému… Mimochodem, konzultujete hru taky s panem profesorem Hejným?

Pravidelně - scházíme se u něj nad čajem. Vždy popíšu pár stránek poznámkami, vždy je co vylepšovat. Pan profesor má vhled mimo matematiky rovněž do vývojové psychologie, takže komentuje, jak bychom mohli komunikovat nejen s dítětem, ale i s rodiči. Též je na některé věci zvědavý, kolik dětí bude například bavit více příběh a kolik řešení úkolů. Velký důraz klade na autonomii dítěte. A proto vnímám, že je pro něj hra zajímavá - jako jedna z možností, kterou si dítě může vybrat pro svůj rozvoj.

Přispějte na vývoj zpětné vazby pro rodiče a příběhovou část aplikace Matemág přes Darujme.cz a vyberte si odměnu.

Matemágův blog
Doporučte tuto stránku svým známým:

Podporují nás

Nadace České spořitelny
© 2024 H-mat, o.p.s.
Pro lektory Prohlášení o používání cookies

Práce s nadanými žáky od MŠ, přes 1. a 2. stupeň až po střední školy. Zúčastněte se seminářů v Praze.

Zavřít