Ve středu 5. května 2021 uspořádala Česká školní inspekce další ze svých odborných panelů, který byl tentokrát zaměřen na téma pedagogické diagnostiky jako nezbytného předpokladu kvalitní realizace formativního hodnocení.
Mimořádným hostem panelu byl prof. Milan Hejný, který vedl jeho hlavní část s názvem „Komentované příběhy“. Vystoupení prof. Hejného probíhalo formou řízené diskuze nad příběhy, které účastníci obdrželi předem i s otázkami. Prof. Hejný uvedl svoje vystoupení tím, že učitel není encyklopedie, ale měl by být také dobrým psychologem a pozorovatelem a měl by mít děti rád. Na základě reálných příběhů měli účastníci možnost diskutovat nad tím, jak důležitou roli v učení hrají radost a nadšení žáka z dalšího objevu a poznání a jakou motivací je pro žáka uvědomění si toho, že na mnoho nového může přijít sám. Zajímavá byla i diskuze nad „mlčením žáka“, kdy je právě na učiteli, aby rozpoznal, zda dítě neodpovídá, protože nad otázkou přemýšlí, nebo je pro něj příliš obtížná a neví si s ní rady, anebo proto, že učitelem položená otázka je žákovi nesrozumitelná, protože ji nepoložil správně.
Celý článek naleznete v Učitelských novinách, číslo 20/2021.
Doporučujeme: Dvoudílná série "Gradované úlohy nejen k přípravě na přijímací zkoušky na 8letá gymnázia." Publikace jsou vhodné i jako doplněk běžné výuky, když dítě není učené Hejného metodou. Tištěné verze koupíte na www.h-ucebnice.cz. Elektronickou verzi přes www.h-edu.cz.