Zasloužená radost z poznávání

Týdeník školství: Některé školy se již snaží, aby se každý žák učil s radostí

Včera jsem byla na třídních schůzkách své patnáctileté dcery. Chtěla jsem se konečně setkat s učitelkou, která jí v pololetí dala pro mě šokující dvě čtyřky. Ale opět jsem neměla štěstí, paní učitelka nekomunikuje.

To není první případ, kdy jsem se setkala s nezájmem, nepochopením, arogancí a zúženým obzorem pedagoga ve chvíli, kdy se snažím ověřovat si tvrzení svých dětí a pochopit stanoviska učitelů. Bylo mi z toho smutno. O to víc, že jsem celý den strávila na konferenci s názvem Úspěch pro každého žáka, kde jsem se setkala s neuvěřitelným nadšením, snahou posunout náš vzdělávací proces žádoucím směrem a také s mnoha učiteli plnými elánu.
O co v této iniciativě jde? „Je to otevřená neformální síť organizací, které se učí společně rozvíjet kulturu vzdělávání zaměřenou na úspěch každého žáka v každé škole,“ řekl na úvod setkání Jaroslav Fidrmuc z ministerstva školství. Zní to jednoduše a určitě by se pod tato slova většina kantorů podepsala, ale co si pod tím máme představit?

Vizí této iniciativy je podpořit všechny kroky vedoucí k tomu, aby každý žák denně ve škole mohl zažívat osobní úspěch a plně se rozvíjel podle svých individuálních možností. Jako první na konferenci vystoupil profesor Milan Hejný, který uvedl do škol netradiční výuku matematiky. Jejím principem je to, že děti matematické vztahy samy odvozují, ve skupinách přicházejí na řešení a dohadují se o správném výsledku. „Děti tak při hodinách matematiky zažívají opakovaně radost z objevu a z úspěchu. Ta se postupně mění v radost ze společného úspěchu. Sami žáci si potom chodí k učiteli pro podobné úkoly, chtějí svou radost z úspěchu opakovat. V dětech narůstá potřeba intelektuální práce a spolupráce. Poznávají, že se při dohadování rozcházejí jen názorově, nikoliv lidsky, a to je pro ně nesmírně cenné. Učitelé by si v této souvislosti měli uvědomit, že jejich přístup k žákům formuje budoucí přístup žáků ke společnosti. To je největší vklad, který jim mohou učitelé poskytnout,“ vysvětlil profesor Milan Hejný.

Celý článek najdete v archivu Týdeníku školství.

Publikováno

29. 4. 2015

Kategorie

Doporučte tuto stránku svým známým:

Podporují nás

Nadace České spořitelny
© 2024 H-mat, o.p.s.
Pro lektory Prohlášení o používání cookies

Práce s nadanými žáky od MŠ, přes 1. a 2. stupeň až po střední školy. Zúčastněte se seminářů v Praze.

Zavřít