Zasloužená radost z poznávání

Hospodářské noviny: K Hejného matematice mám výhrady, říká Čech, který mění výuku v USA

Martin Mikuláš vytváří učebnice pro vysoce hodnocené školy v USA, čerpá ze zkušeností z českého školství. Kritici Hejného matematiky podle něj zapomínají na to, že i při výuce matematiky se musí vycházet z psychologie dítěte. Dává jim ale za pravdu, že učitel by měl především rozumět matematice. A že na všechno si děti samy nepřijdou, učitel je hlavní, kdo má určovat směr.

Odjakživa měl Martin Mikuláš talent na jazyky a matematiku. Po doktorském studiu pedagogiky na Univerzitě Karlově se rozhodl opustit akademickou půdu a odpověděl na inzerát z nástěnky na fakultě. "Hledali někoho, kdo by uměl psát učebnice matematiky pro školy v USA," vzpomíná na začátky svého dnešního působení.

Teď je v Americe druhým rokem a vytváří podklady pro výuku matematiky v podobě aplikací pro tablety a jiná "chytrá" zařízení.

...

"Tamní studijní plány vedou děti k tomu, aby uspěly v početních operacích, zároveň ale například oddělují geometrii a algebru, které spolu souvisí. To se snažíme změnit," říká odborník, který při své práci čerpá ze studia na vysoké škole v Česku. 

...

"Máme dlouhou tradici výuky matematiky a kvalitní učebnice, které k předmětu přistupují soudržněji než v USA, kde je výuka rozbitá na malé kroky," podotýká pedagog.

...

Zatímco američtí žáci vynikají samostatností a pílí, u těch českých Mikuláš oceňuje upřímné jednání s učitelem. Na vysoké škole se zabýval i učením matematiky takzvanou Hejného metodou. Při psaní učebnic se jí inspiruje. Třeba přístupem, kdy žáci na řadu postupů přicházejí sami. "Podle mě se ale Hejného metoda o tento přístup někdy opírá až moc, a žáci tak mohou docházet k chybným představám. Ten, kdo nakonec vysvětluje a usměrňuje, by měl být učitel. Děti například samy nedospějí k tomu, jak vypočítat objem koule," uvádí.

...

Matematici tvrdí, že alternativní metoda postrádá dříve obvyklý dril, ten se ale podle Mikuláše s Hejného matematikou nemusí vylučovat. Nesmí se z něj ovšem stát cíl. "Dril potřebujete k tomu, aby si děti některé úkony bezpečně zautomatizovaly," vysvětluje. "Mám ale pocit, že matematici zapomínají na to, že výuka musí vycházet z psychologie daného věku. A že mnohé děti až do začátku puberty nedokážou uvažovat abstraktně," upozorňuje.

Ve výuce je podle Mikuláše nakonec stejně nejdůležitější, aby byl dobrý učitel. Musí se umět upozadit i klást správné otázky. "Jenže ti nejlepší absolventi pedagogiky v Česku kvůli nízkému finančnímu ohodnocení nejdou učit. Znám to ze svého okolí," dodává Mikuláš.

Celý článek na www.ihned.cz

Publikováno

1. 5. 2018

Kategorie

Doporučte tuto stránku svým známým:

Podporují nás

Nadace České spořitelny
© 2024 H-mat, o.p.s.
Pro lektory Prohlášení o používání cookies

Práce s nadanými žáky od MŠ, přes 1. a 2. stupeň až po střední školy. Zúčastněte se seminářů v Praze.

Zavřít