Ředitel Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK David Greger o efektivitě výuky matematiky Hejného metodou
Tým, který vedl, si dal za úkol prozkoumat výsledky českých žáků dosažené v mezinárodním šetření TIMSS. Jeho studie byla nedávno zveřejněna. „Podle našich zjištění žáci ve třídách s Hejného matematikou v ničem nezaostávají za ostatními a v něčem jsou napřed. Doufám, že to veřejnou debatu o metodě profesora Hejného postaví na věcnější základ,“ říká ředitel Ústavu rozvoje a výzkumu vzdělávání při PedF UK David Greger.
Žáci ze tříd, které se přihlásily k výuce matematiky Hejného metodou, byli v testech TIMSS mírně lepší a komplexní úlohy řešili úspěšněji než žáci z „Nehejného“ tříd. Neprokázal se tedy handicap žáků, kteří se matematiku učili podle profesora Hejného, jehož metoda někdy bývá terčem kritiky.
Jak jste ony zkoumané úlohy vztáhli k Hejného metodě?
Pomohla nám didaktička matematiky profesorka Naďa Vondrová z pražské pedagogické fakulty, která je spojená s Hejného matematikou. Někdo z jejího zapojení vyvozuje, že výzkum je zkreslený ve prospěch Hejného metody. Proto je dobré upřesnit, že pouze prošla všechny úlohy a odhadla, které jsou nejbližší žákům ze tříd s Hejného matematikou. Byly to většinou komplexnější slovní úlohy, které vyžadují uvažování, zapojení několika početních kroků atd. Zbytek úloh profesorka Vondrová roztřídila na úlohy neutrální (těch byla polovina), kde podle jejího odhadu nebude rozdíl ve výsledcích mezi žáky učenými podle Hejného a těmi ostatními, a pak na úlohy, které by dle ní mohly žákům z Hejného tříd dělat větší problémy než zbytku vzorku – třeba některé geometrické úlohy.
Doporučujeme: Dvoudílná série "Gradované úlohy nejen k přípravě na přijímací zkoušky na 8letá gymnázia." Publikace jsou vhodné i jako doplněk běžné výuky, když dítě není učené Hejného metodou. Tištěné verze koupíte na www.h-ucebnice.cz. Elektronickou verzi přes www.h-edu.cz.