Vážení přemýšlivci a všednodenní myslitelé, zajímává vás, proč dnes píši? Proč byste měli vložit svou snahu do čtení? Dnešní článeček vznikl právě kvůli tomu “proč”. Správný důvod motivuje k činosti, může být silným vnitřním hybatelem.
Kupříkladu za mnou, za mocným čarodějem, jednoho dne dorazila delegace nadšenců, kteří chtěli vytvořit digitální hru. Když zabušili na bránu mého hradu, ptal jsem se, proč bych je měl pustit dovnitř. Zdvořile mi sdělili, že pro mě jako slovutného Matemága mají nabídku - upoutali mě aspoň na tolik, abych si je vyslechl. Následně mi nad šálkem čaje v polynomiálním salónku nadnesli, že by mě rádi obsadili do hlavní role v příběhu hry. To by pro mě znamenalo se učit scénáře, trávit dny přednesem a musel bych se též vyrovnávat s vlnou obtěžující popularity. Logicky jsem se tedy tázal, proč bych měl ve hře vystupovat? Proč bych si měl dát tu práci? Dozvěděl jsem se tehdy blíže o smyslu hry - rozvoj matematických dovedností u dětí a též podpora pozitivního vztahu k matice. To mi přišlo jako natolik dobré důvody, že jsem se do své role ponořil naplno (i jsem se nabídl, že budu psát tento blog).
Smysluplná odpověď na “proč” mě motivuje k stále aktivitě. Nedokáži si představit, že bych podal jakýkoliv výkon, kdyby na mé dotazy bylo odpovězeno například: “Protože jsme ti to řekli, abys to a to dělal.” Zajisté rozumíte těmto rozdílům mezi niternou vlastní motivací a nějakým vnějším nátlakem.
Nyní uvažuji nad tím, že bych cvičebnicové aplikace obohatil o určitou motivační rovinu. Snažím se sám sobě zodpovědět, proč budou děti připravované hry hrát. Jistěže stojím o to, aby jedna z odpovědí byla: “Protože je to bude těšit.” A též jsem se nedávno domluvil s průvodci hrou, Jakubem a Terkou, že by čas od času mohli zmínit, k čemu je podle nich matematika užitečná. To by se mi zamlouvalo, kdyby občas po vyřešení matematickách hádanek Kuba či Terezka ze svého pohledu blízkého dítěti pojmenovali, jak se může matika užíti.
Terka by třeba mohla říci: “Matiku používám stále. Když například čtu knížku, často si ráda spočítám, kolik mi zbývá stránek do konce.” Nebo Kuba by uvedl příklad: “Na fotbale se mi matika hodí při počítání skóre. Vedeme-li 6:4, ihned můžu zjistit, jak velký máme náskok.”
Chtěl jsem vás všechny čtenáře požádat, zda-li by vás nenapadl obdobný příklad použití matematiky v praxi. Může být i trochu složitější (např. použití zlomků či násobilky), stojíme o různorodost. Dá se též uvažovat o tom, v jakých profesích může být konkrétně matematika přínosem. Své nápady nám můžete zaslat skrze tento dotazník:
Přeji vám mnoho tvořivosti
Váš Mocný Matemág
Matemágův blogNovinka!
Dvoudílná série "Gradované úlohy nejen k přípravě na přijímací zkoušky na 8letá gymnázia" je zaměřena na vybraná témata a typové úlohy, které se často objevují v přijímacích zkouškách z matematiky na 8letá gymnázia.
Publikace jsou vhodné i jako doplněk běžné výuky, když dítě není učené Hejného metodou.
Tištěné verze koupíte na www.h-ucebnice.cz. Elektronickou verzi přes www.h-edu.cz.