V Týdeníku Školství vyšel v čísle 2014/20 tento článek.
V tradiční matematice je výsledkem procvičování příkladů určitá dovednost, ale není tak dobře rozvíjen intelekt dítěte. V matematice podle metody profesora Hejného proces učení začíná motivací. Dítě neví a chce vědět. Zajímá se, pídí se po výsledku, zkouší různé strategie. Do jeho vědomí se ukládají dílčí poznatky příštího poznání.
"Když jsem s Hejného matematikou začínala, nebyly ještě žádné metodické příručky, a tak jsem bojovala s tím, co s daným příkladem mám dělat. Po nějaké době jsem se dostala na školení, kde byly mé otázky, které jsem k této metodě měla, zodpovězeny. Proč se nedopočítává do desítky? Proč zde chybí sloupečky příkladů, na které jsem byla doposud zvyklá? Kde je geometrické učivo? Na své otázky jsem sice odpovědi dostala, ale nevěřila jsem tomu. Po vydání metodické příručky jsem si ji řádně nastudovala a zjistila jsem, jakých chyb jsem se dopustila. Společně s dětmi jsem se vracela v pracovním sešitě na začátek a pracovali jsme na příkladech, které jsme dříve vynechali. Najednou začaly všechny děti v hodinách aktivně pracovat, nebály se říct svůj názor, dovedly pracovat s chybou a uměly argumentovat," vysvětluje Pavlína Placzková, semifinalistka ankety Zlatý Ámos 2014 ze základní školy v Českém Těšíně.
"Nyní tuto matematiku učím již šest let a mohu říci, že jinou matematiku bych učit nechtěla. Nejenže děti baví, ale zároveň je velice přínosná i pro ostatní vyučovací předměty. Děti se nebojí říci svůj názor, nebojí se diskutovat. Kdybych měla srovnat klasickou a Hejného matematiku, musím konstatovat, že nová metoda je daleko tvořivější než běžná, je náročnější pro učitele (musí totiž počítat s tím, že pokud je více řešení příkladu, může mít každé dítě jiné řešení), na hodinu je nutno se připravit a mít rovněž i více pomůcek. Moje děti nyní řadí matematiku mezi nejoblíbenější předměty ve vyučování. Velice rády řeší příklady v prostředí Autobus, děda Lesoň, Pavučiny, Sousedé, Hadi, Tvary z dřívek (rovinná geometrie), Oblékáme krychli, Součtové trojúhelníky," doplňuje Pavlína Placzková. Hodnotí také přístup rodičů k inovativní výuce: "Rodiče jsou s touto výukou matematiky spokojeni. Jednou za pololetí si je pozveme do školy, kde strávíme společnou hodinu s dětmi.
Děti se stávají učiteli, rodiče žáky a děti tak učí své rodiče.
Rodiče vidí, že to není jen obyčejné hraní, jak si mysleli, ale že je zde skryta opravdová matematika, ale podaná velmi poutavou formou." Pro zajímavost uvádí P. Placzková názor učitele druhého stupně: "Nevím, co si myslet o této metodě matematiky. Dokud nebudou výsledky matematiky dětí z druhého stupně, tak si myslím, že takové hraní patří pouze na první stupeň a na druhém stupni by měli žáci řádně počítat tak jako doposud."
Ale to se právě nyní mění. Inovativní metodu výuky matematiky podle Milana Hejného začínají studovat učitelé druhého stupně základních škol. "Od začátku tohoto roku navštívilo naše semináře téměř tisíc učitelů z celé republiky,” říká profesor Milan Hejný. Poptávka po vzdělání v této metodě je nyní veliká. Přímo do školy si certifikované lektory Hejného metody pozvaly od ledna na čtyři desítky škol.
"Zájem o proškolení roste, protože nestačí jen nakoupit nové učebnice a začít učit, ale v Hejného metodě se výrazně mění role učitele a je důležité, aby tomu učitel rozuměl a dokázal novou roli zvládnout," vysvětluje Darina Jirotková z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, která má školení lektorů na starosti. "Učitel přestává být jediným nositelem moudra a spíše je jakýmsi průvodcem, který předkládá dětem k řešení úlohy, díky kterým ony samy matematiku objevují. Následně učitel moderuje diskuzi dětí, když si svoje objevy navzájem vysvětlují," upřesňuje přístup k výuce Milan Hejný.
"Děti i mě samotného teď matematika více baví," říká Hynek Humlíček z Biskupského gymnázia ve Žďáře nad Sázavou, který je jedním z pilotujících učitelů. "V matematické soutěži Klokan se moji šesťáci vyrovnali o rok starším dětem, které se ještě Hejného metodou neučí. Můj nejlepší žák byl dokonce lepší než nejlepší žák z vyšší třídy," reaguje H. Humlíček na dotaz, zda žáky nebrzdí jejich rozsáhlé diskuze. "Většinou věci pochopím, když je vysvětlují spolužáci," uvádí jedna z jeho žaček a nepřímo tak popisuje, jak metoda funguje.
"Jsem přesvědčena, že tato nová metoda matematiky je pro všechny, kteří chtějí změnit svůj styl výuky a zároveň chtějí sami na sobě pracovat. Pevně věřím, že Hejného matematiku čeká velká budoucnost a bude se učit ve většině škol v České republice," sděluje svůj názor P. Placzková.
O Hejného metodu je zájem i v zahraničí. "Naposledy jsem byla pozvána na konferenci ve Švédsku. Nejdále je rozvoj metody v Polsku, kde se již školí patnáct učitelů, kteří by touto metodou měli začít učit v příštím školním roce," říká Darina Jirotková.
Základní principy metody jsou popsány na webové stránce www.h-mat.cz.
Doporučujeme: Dvoudílná série "Gradované úlohy nejen k přípravě na přijímací zkoušky na 8letá gymnázia." Publikace jsou vhodné i jako doplněk běžné výuky, když dítě není učené Hejného metodou. Tištěné verze koupíte na www.h-ucebnice.cz. Elektronickou verzi přes www.h-edu.cz.