Zasloužená radost z poznávání

Český rozhlas: Pro a proti - prof. Kvasz v. doc. Pokorný

V poslední době se rozhořel spor o to, jak vyučovat matematiku. Takzvaná Hejného metoda, která vede žáky k tomu, aby tvůrčím způsobem objevovali postupy a řešení, se dostala pod palbu kritiky některých tradičních matematiků. Podle nich může tento druh výuky ohrozit celou generaci dětí. 

Podle docenta Milana Pokorného z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy jde v případě Hejného metody o experiment. „Každý experiment na živém tvoru je potenciálně nebezpečný. Zdá se mi, že byla metoda zaváděná příliš rychle, aniž by byla známa data o tom, zda je tahle metoda v něčem nebezpečná. Proto mi to připadá jako nebezpečný experiment,” říká matematik.

...

Národní ústav pro vzdělávání má Hejného metodu prozkoumat. Už teď ale existují data České školní inspekce, podle jejíhož průzkumu dokáže Hejného metoda výuky matematiky děti aktivizovat, zvýšit pro ně atraktivitu učiva, vylepšit pro ně emoční i pracovní atmosféru ve třídě a podpořit pozitivnější vnímání matematiky. 

...

Profesor Ladislav Kvasz z katedry matematiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a z Filozofického ústavu Akademie věd je přesvědčený, že je Hejného metoda prospěšná. „Má velký potenciál neztratil 95 procent populace pro matematiku,” myslí si. 

...

„Experiment to byl, když měl v 80. a 90. letech profesor Hejný v Bratislavě dvě třídy, dvě třídy paralelně vyučovali jiní lidé. To byla experimentální výuka. Poznatky teď vyústily v to, že se napsaly nové učebnice a ty jsou nasazeny do velkého množství škol. Teď už to není experiment, ale normální vyučování,” věří profesor.

Celý článek naleznete na www.plus.rozhlas.cz

Publikováno

10. 5. 2018

Kategorie

Doporučte tuto stránku svým známým:

Podporují nás

Nadace České spořitelny
© 2024 H-mat, o.p.s.
Pro lektory Prohlášení o používání cookies

Práce s nadanými žáky od MŠ, přes 1. a 2. stupeň až po střední školy. Zúčastněte se seminářů v Praze.

Zavřít