Zasloužená radost z poznávání

Právo: Rodiče se bouří. Chtějí pro děti zábavnou matematiku

Otevřený boj mezi rodiči a ředitelem školy se rozhořel v pražských Letňanech na základní škole generála Fajtla. Důvodem je strašák mnoha žáků na všech stupních – matematika.

Ředitel školy Pavel Kučera čtyři měsíce po nástupu do funkce rozzlobil rodiče svým rozhodnutím, že zruší alternativní výuku matematiky podle zábavné metody profesora Hejného a na škole se bude vyučovat klasickým způsobem.

Nespokojení rodiče poté sepsali petici, ve které vedení školy žádají, aby výuku matematiky nerušilo. Svůj podpis připojilo 166 rodičů. Za rodiče se postavil i starosta Letňan Ivan Kabický (ODS), za metodu profesora Hejného zase ministerstvo školství. Rodiče hájí alternativní metodu výuky jako přístupnější i pro děti, které matematika nebaví.

"Děti díky této metodě mají matematiku rády, samy nalézají vhodná řešení, učí se argumentovat a prezentovat vlastní názory," tvrdí rodiče v petici.

Ředitel školy má opačný názor. Podle něj se Hejného metoda nehodí pro spádovou školu. Nejde podle něj o výběrovou školu, je zde "mnoho cizinců, žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků průměrných", jak sdělil rodičům v reakci na petici. Na alternativní výuku si podle něj stěžovali hlavně rodiče dětí, které na jejich školu přestoupily. Slabým místem podle něj je, že na druhém stupni vyučují klasickou metodou, chtěl tedy sjednotit postupy.

Dalším důvodem zrušení alternativní výuky je fakt, že Kučera není modernějším metodám příliš nakloněn. "Osobně jsem přesvědčen, že míra dosaženého liberalismu ve školství se podílí na jeho destabilizaci," uvedl ředitel.

Podle mluvčí ministerstva školství Kláry Bílé je ale metoda, pro kterou existují učebnice vydavatelství Fraus, plnohodnotnou metodou výuky. "Ministerstvo školství metodu pana profesora Hejného podporuje," řekla Právu.

Petice ale vyvolala v Letňanech pozdvižení, minulý týden ve středu proběhlo setkání asi 60 rodičů s vedením školy, kterého se zúčastnil i starosta městské části.

Podaly výpověď

Ten Právu sdělil, že nechce zasahovat do rozhodování školy, ale způsob komunikace ředitele se mu nelíbí, už proto, že dvě učitelky kvůli tomu podaly výpověď.

Podle informací Práva pět dalších ji zvažuje. "Pan ředitel situace nezvládá, projevuje se to neobratností a někdy i arogantností," řekl Právu Kabický.

Proto navrhl, aby se sešla mimořádná pedagogická rada, na které může ředitel své kroky hodnověrně vysvětlit, což se podle Kabického zatím nepodařilo.

Starosta, který dřív působil na jiné letňanské škole jako ředitel, by dal výuce podle Hejného větší šanci. "Vzhledem k tomu, že paní učitelky takto učí dva roky a měly teď začít učit v páté třídě, kde se mohlo ověřit, jaké má metoda účinky, je nešťastné to teď zbourat," poznamenal.

Iniciátorka petice Jana Bartošová nechtěla zpochybňovat pravomoc ředitele rozhodovat o záležitostech týkajících se výuky. "Co mne překvapilo, je, že svá rozhodnutí činí i na základě nepravdivých argumentů a že není ochoten je rodičům vysvětlit," řekla.

Představa profesora didaktiky Milana Hejného o výuce je hodně odlišná od zavedené praxe. Učitel by podle něj měl potlačit svou roli moudrého vyučujícího a stát se spíše moderátorem, který děti navádí, pozoruje a motivuje.

Ideálně by měl učitel nechávat děti, ať samy dojdou k řešení.

"Pokud dětem vnucujeme naše algoritmy a pravidla, tak v nich zabíjíme jejich přirozenou zvídavost, radost z poznávání. Tím pádem je demotivujeme, jsou otrávené, znuděné a ti slabší se bojí a jsou frustrováni," shrnul Hejný.

Oldřich Danda

Publikováno

2. 6. 2014

Kategorie

Doporučte tuto stránku svým známým:

Podporují nás

Nadace České spořitelny
© 2024 H-mat, o.p.s.
Pro lektory Prohlášení o používání cookies

Práce s nadanými žáky od MŠ, přes 1. a 2. stupeň až po střední školy. Zúčastněte se seminářů v Praze.

Zavřít