Zasloužená radost z poznávání

Právo: Nestor matematiky ji povinně u maturity nechce

Didaktik matematiky Milan Hejný, jehož tým stojí za známou alternativní metodou výuky tohoto předmětu, zásadně nesouhlasí s povinnou maturitou z matematiky a chce proti jejímu zavedení bojovat. Pokud se zavede, znemožní to prý únik od tohoto „teroru“ žákům, kteří se mu dosud vyhýbali.


„Celý život jsem zasvětil tomu, aby bylo matematické vzdělání, ale ne matematické galeje. Proti tomu jsem velice silně. Udělám všechno, abych zamezil tomu, aby se matematika stala intelektuálním kladivem na děcka,“ prohlásil Hejný.
Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) plánuje povinnou maturitu z matematiky od roku 2019, takže by se to poprvé týkalo letošních žáků devátých tříd.
Hejného metoda matematiky je založena na tom, že žáci přicházejí na správná řešení sami, učitel má pouze roli průvodce, nepředkládá správné postupy. Děti se tak od počátku školní docházky učí matematicky přemýšlet. Zatím se vyučuje převážně na prvním stupni ZŠ, pak se děti setkávají s tradičními metodami výuky, které Hejný kritizuje.
Didaktik dostal údajně pozvání ke kulatému stolu, který se bude povinnou maturitou z matematiky zabývat. Chládek jeho postupy sám často vyzdvihuje jako vzorové, díky nimž by mohla matematika přestat být strašákem českých dětí. Ale Hejný chce v komisi pro zavedení povinné matematiky aktivně vystupovat proti ní.
K obdobně radikálním krokům politici podle něho sahají kvůli tomu, že jsou voleni na krátkou dobu a mnohdy ve funkci ani po celé období nevydrží. Systémové změny ve školství jsou však dlouhodobou záležitostí.
„Tady se nedá v průběhu čtyř let udělat zásadní změna, ale dají se nastartovat dobré trendy,“ poznamenal Hejný. Tradiční metody výuky matematiky z jeho pohledu učí žáky početní operace, na které stačí kalkulačka, a imitovat postupy předvedené učitelem. Společnost přitom potřebuje, aby lidé řešili problémy.
Značně omezená je vlastní iniciativa žáka. „Dospělý se snaží vtisknout dítěti své myšlenkové pochody,“ kritizoval Hejný. Za největší tragédii považuje penalizaci dítěte v případě, že použije jiný postup.

Celý život jsem zasvětil boji proti matematickým galejím Milan Hejný, profesor pedagogiky

Publikováno

27. 11. 2014

Kategorie

Doporučte tuto stránku svým známým:

Podporují nás

Nadace České spořitelny
© 2024 H-mat, o.p.s.
Pro lektory Prohlášení o používání cookies

Práce s nadanými žáky od MŠ, přes 1. a 2. stupeň až po střední školy. Zúčastněte se seminářů v Praze.

Zavřít