Zasloužená radost z poznávání

EDUin: Diskuse o výuce a zkoušce z matematiky je polarizovaná. O co v ní jde?

...

Diskuse o relevanci matematiky se opět rozvířily po rozhodnutí ministra školství Roberta Plagy, který plánuje zrušit povinnou maturitu z matematiky. Ta má přitom spolu s cizím jazykem a češtinou tvořit trojici povinných předmětů, z nichž mají maturanti skládat zkoušku nejpozději od jara 2022. Přirozeně vznikly dva tábory v diskusi. Jeden obhajuje rozhodnutí ministra a souhlasí s jeho důvody. Proti němu stojí neméně silná skupiny obhájců nutnosti matematiky, která žádá, aby každý maturant musel její zkouškou projít.

„Shodli jsme se na tom, že studenti mají zájem o kvalitní výuku matematiky. Není to o tom, že by matematiku nechtěli,“ řekl ministr Plaga po jednání s Českou středoškolskou unií. „Chtějí, aby byla vyučována zábavnou formou a aby byla užitečná ve skutečném životě. Na tom se shodujeme,“ dodal ministr. Podle Plagy by se v dohledné době měly upravit rámcové vzdělávací programy tak, aby byla matematika lépe zaměřená na praxi (iRozhlas). Navíc, Česká středoškolská unie upozorňuje, že povinná maturita z matematiky může ještě zhoršit už tak špatný vztah žáků k předmětu. Středoškoláci tvrdí, že na středních odborných školách vede maturita z matematiky ke snižování hodin odborných předmětů, že povinná zkouška povede k větší neúspěšnosti u maturit a že ne každý bude v budoucnu matematiku potřebovat.

Hlavním argumentem ministra školství pro jeho rozhodnutí byla dosud nepublikovaná analýza maturitních výsledků. Plaga na jejím základě prohlásil, že se maturantům nejvíce nedaří v úlohách, které reflektují problémy v reálném světě. „Zjevně z toho vychází, že memorovací věci se lidi dokážou krátkodobě naučit, ale ty pak stejně nepoužívají. Učí se pouze na tu zkoušku,“ prohlásil ministr (Novinky.cz). S odložením nezbytně souvisí také negativní trend při výběru maturitních předmětů – matematiku si bere podstatně méně žáků než cizí jazyk, zejména pak žáci odborných škol se do ní zdaleka nehrnou. Zkrátka, ti, kteří volají po odložení převážně kritizují nedostatečně kvalitní výuku matematiky, přeplněné rámcové vzdělávací programy, podle nichž školy učí, nebo odtrženost školní matematiky od reálného světa a zájmů žáků.

...

Oba tábory neumí najít společnou řeč. Zdá se totiž, že zatímco první tábor roli matematiky nezpochybňuje a hledá cesty, jak ji lépe zpřístupnit žákům, druhá skupiny to odmítá se slovy, že status quo je dostatečný a na vině je lenost žáků. Smysl do diskuse přináší matematik Milan Hejný, který by ze své pozice přirozeně spíše patřil k nekompromisním zastáncům. Přesto předloni v České televizi řekl: „Nedostatek, který vidím v naší společnosti, je víra, že tím, že budeme hodně kontrolovat, se to zlepší. Ale, jak říká můj přítel, prase tím, že je vážíme, nepřibere. Potřebovali bychom spíše napřít síly, abychom zkvalitnili kádr učitelů. Abychom učitelům více nabídli a aby se matematika spíše stala takovou dílnou myšlení.“

Celý článek naleznete na www.eduin.cz

Publikováno

24. 9. 2019

Kategorie

Doporučte tuto stránku svým známým:

Podporují nás

Nadace České spořitelny
© 2024 H-mat, o.p.s.
Pro lektory Prohlášení o používání cookies

Práce s nadanými žáky od MŠ, přes 1. a 2. stupeň až po střední školy. Zúčastněte se seminářů v Praze.

Zavřít