KMDM Pedf UK - Sociální povaha kognitivních procesů: Co nám výsledky TIMSS nemohou říct o významu Hejného metody
29.11.2023 23:00
Sociální povaha kognitivních procesů: Co nám výsledky TIMSS nemohou říct o významu Hejného metody
Radim Šíp, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně a Pedagogická fakulta UK
V nedávné době byla zveřejněna výzkumná zpráva, která porovnávala úspěšnost v testech TIMSS žáků vyučovaných a žáků nevyučovaných podle Hejného metody (Greger et al., 2022). Ze zprávy vyplývá, že H metoda by měla být respektovanou metodou výuky matematiky, protože dociluje přibližně stejných výsledků, v některých položkách je dokonce mírně úspěšnější. Přednáška však doloží, že výsledky testů TIMSS a z nich vycházejících výzkumů nemohou detekovat skutečný přínos H-metody. Testy jsou totiž konstruovány na základě tradičních epistemologických východisek. Ta dlouhodobě nerespektují kognitivně-psychologické výzkumy, které dokládají klíčový význam sociální báze kognitivních procesů. Testy tak systémově straní tradičním metodám a konzervativním tendencím. V tomto kontextu by zpráva měla být vnímána jako velký úspěch Hejného metody, neboť ta nejenže žákům „neškodí“, ale především staví na dlouhodobě a systémově opomíjeném faktoru lidské kognice - na její sociální povaze, což se ovšem ve výsledcích výzkumu z podstaty konstrukce samotných testů nemohlo projevit.
Seminář se konal ve čtvrtek 4. 1. 2024 od 16:10 na Katedře matematiky a didaktiky matematiky Pedagogické fakulty UK v Praze (M.D. Rettigové 4, Praha 1).
Zde máte k dispozici záznam z této zajímavé přednášky:
Letos opět organizujeme příměstské letní školy v Praze, Brně a Ostravě a pobytové na Vysočině. Skupiny jsou určeny pro MŠ, 1. a 2. stupeň ZŠ i SŠ – jak pro ty, kteří učí podle učebnic H-MAT, tak pro ty, kteří se chtějí posunout v didaktice matematiky jako takové. Více informací.

Menu