Šestidílný seriál "C" pro učitele 2.st. ZŠ v Praze Nuslích
Seriál C nabízí další prostředí z učebnic A, B i z učebnice C - 7. a 8. ročník, výhledy do dalších ročníků.
Předpokládá se, že účastníci absolvovali úvodní semináře, seznámení s metodou, geometrie na mříži, jazyk písmen.
Učitelé se mohou přihlásit do celého seriálu (na každý díl však musí vyplnit přihlášku zvlášť přes web), nebo do jednotlivých seminářů (vybereou si pouze témata, která je zajímají). V každém případě obdrží učitelé certifikát o účasti za každý jednotlivý seminář a nikoliv jeden za celou sérii.
Místo konání: FZŠ Táborská, Praha 4 – Nusle
Lektoři: Jana Hanušová a další certifikovaní lektoři H-mat, o.p.s.
Doba konání: říjen 2016 – duben 2017
Cílová skupina:
a) Učitelé, kteří budou učit matematiku Hejného metodou v následujícím školním roce na 2. stupni ZŠ a chtějí se podrobně připravit na výuku.
b) Současní vyučující v 6. nebo 7. ročníku ZŠ, nebo v primě (sekundě) víceletého gymnázia, kteří učí hejného metodu
c) Ostatní pedagogičtí pracovníci - zájemci o Hejného metodou vyučování matematice na 2. stupni ZŠ.
Časový harmonogram a název jednotlivých seminářů:
Metoda Hejného v matematice na 2. stupni ZŠ: vlastnosti trojúhelníku – těžnice, střední příčky, výšky, Pythagorova věta (pokračování semináře geometrie na mříži)
Metoda Hejného v matematice na 2. stupni ZŠ: pavučiny, mocniny + otevřená hodina s rozborem
Metoda Hejného v matematice na 2. stupni ZŠ: geometrické konstrukce
Metoda Hejného v matematice na 2. stupni ZŠ: algebraické výrazy (pokračování jazyka písmen ze seriálu B)
Hejného metoda vyučování matematice na 2. stupni ZŠ - pro mírně pokročilé: objem – Cavalieriho princip
Hejného metoda vyučování matematice na 2. stupni ZŠ - pro mírně pokročilé: Závislosti
Anotace pro celý seriál seminářů:
Vlastnosti trojúhelníku
Úlohy z různých prostředí – dřívek, origami, na mříži, které připravují pojmy střední příčky, výšky, těžnice, obvod, obsah.
Pavučiny, mocniny
Pavučiny–porozumění operacím s racionálními čísly, řetězení operací a vizualizaci složitějších číselných výrazů. Seznámení s pojmem aritmetický průměr. Rozvíjení logického myšlení. Nejprve řešení metodou pokus – omyl, později využití algebry. Propedeutika aritmetických posloupností a řad, rovnic, soustav rovnic.
Mocniny – úlohy z různých prostředí, které připravují porozumění pojmu mocniny a operací s mocninami.
Geometrické konstrukce
První geometrické konstrukce žáci provádějí ve čtvercové síti, později na bílém papíru. Konstrukce podle popisu, čtverec, trojúhelník, šestiúhelník, využití množin bodů dané vlastnosti. Propedeutika jevu konstruovatelnosti a nekonstruovatelnosti objektu, jevu existence a neexistence objektu.
Algebraické výrazy
Odhalování pravidelností například v prostředí šipkových grafů, dřívek nebo sestavování pravoúhelníků (manipulativní geometrie) přivedou žáky k porovnávání a úpravám algebraických výrazů.
Objem – Cavalieriho princip
Porovnávání objemu různých krychlových těles, budování zkušenosti zvětšování objemu krychle v závislosti na zvětšování délky hrany, objem kvádru, Cavalieriho princip.
Závislosti
Odhalování pravidelností a závislostí v úlohách z různých prostředí. Pojem funkce, úlohy vedoucí k lineární funkci.
Práce s nadanými žáky od MŠ, přes 1. a 2. stupeň až po střední školy. Zúčastněte se seminářů v Praze.