Zasloužená radost z poznávání

Co je to „Hejného metoda“?

Netradiční způsob výuky matematiky. Touto metodou učí již přes 750 z 4 100 základních škol v ČR.

Hejného metodu využívá i řada alternativních škol nebo rodiče při domácí výuce svých dětí. O metodu profesora Milana Hejného se zajímají v Itálii, Řecku, Finsku, Švédsku, Polsku (kde se již pilotují učební materiály) či v Kanadě. Českou řadu učebnic pro první stupeň základních škol schválilo MŠMT v roce 2007. S výukou orientovanou na budování schémat podle prof. Milana Hejného jsou seznamováni studenti programů Učitelství pro 1. stupeň na pedagogických fakultách Univerzity Karlovy v Praze a Ostravské univerzitě v Ostravě.

12 klíčových principů metody

Hejného metoda je založena na respektování 12 klíčových principů, které skládá do uceleného konceptu tak, aby dítě objevovalo matematiku samo a s radostí. Vychází ze 40 let experimentů a prakticky využívá historické poznatky, které se v dějinách matematiky objevují od starověkého Egypta až do dnešních dnů.

Vývoj Hejného metody

Vít Hejný (na fotce vlevo) analyzoval příčinu, proč se jeho žáci nesnaží porozumět problémům a místo toho si raději pamatují vzorečky, které jsou ale vhodné pouze pro řešení standardních úloh. Hledal proto úlohy nestandardní a ty experimentálně testoval na žácích a na svém synovi (na fotce vpravo). Kvůli politické situaci se jeho poznatky neměly možnost více rozšířit.

V roce 1974 se matematik Milan Hejný po rozporu s učitelkou svého syna rozhodl svého syna ve škole učit sám. Společně s několika spolupracovníky začal v Bratislavě rozpracovávat poznatky svého otce. Uceleně byly nové myšlenky publikovány v roce 1987. Na rozdíl od tradiční výuky matematice zaměřené na nácvik standardních úloh je nová metoda zaměřena na budování sítě mentálních matematických schémat, které si každý žák tvoří řešením vhodných úloh a diskusí o svých řešeních se spolužáky.

V devadesátých letech se postupně buduje tým kolem prof. Hejného na Pedagogické fakultě UK a metoda proniká do vysokoškolské přípravy učitelů na PedF UK a prostřednictvím seminářů do školské praxe. Z iniciativy Nakladatelství Fraus napsal tým M. Hejného učebnice pro první stupeň. V roce 2015 učebnice využívá 20 % tříd v ČR. V současné době se pracuje na učebnicích matematiky pro druhý stupeň. Plánují se učebnice pro střední školy a rozšíření podpory učitelů učících touto metodou. Informovanost o metodě podnítila bádání, zda by se její principy daly využít i v dalších předmětech.

Rozhovor s prof. Milanem Hejným o vývoji metody:

Více o Milanu Hejném

Publikace o metodě

O metodě vyšlo bezpočet publikací, článků a konferečních příspěvků, vybíráme nejvýznamnější z nich
Hejný: Vyučování matematice na 1. stupni ZŠ orientované na budování schémat: Aritmetika.
Hejný a kol.: Teória vyučovania matematiky 2
Hejný, Kuřina: Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování
Hejný, Novotná, Stehlíková: 25 kapitol z didaktiky matematiky (dostupné online [PDF])
Bachratý: Archiv Víta Hejného

Články ve vědeckých časopisech
Hejný, Jirotková: Contribution of geometry to the goals of education in mathematics (Orbis Scholae, dostupné online [PDF])
Hejný: Exploring the Cognitive Dimension of Teaching Mathematics through Scheme-oriented Approach to Education (Orbis Scholae, dostupné online [PDF])

Ohlasy na hejného metodu

Metoda skvěle a přirozeně využívá zvídavosti, hravosti, otevřenosti a zájmu dětí, a může tak plně využít jejich velkého potenciálu. Celý ohlas

Ing. Pavel Kysilka, CSc., generální ředitel České spořitelny, předseda správní rady Nadace Depositum Bonum
Více ohlasů

Jak vypadá výuka dle hejného metody?

Doporučte tuto stránku svým známým:

Podporují nás

© 2016 H-mat, o.p.s.
Pro lektory Prohlášení o používání cookies
Přijďte se podívat na otevřené hodiny vedené Hejného metodou. Přehled aktuálních termínů.
Zavřít