Zasloužená radost z poznávání

Seriály samostatných seminářů určených pro učitele 2. stupně

Šestidílný seriál "A" pro učitele 2.st. ZŠ v Praze Nuslích

Seriál A seznamuje se základy metody, je úvodem do jednotlivých prostředí, se kterými se setkáme v učebnici A - 6. ročník. Nabídne přehled úloh z daného prostředí z 1. stupně, úlohy z učebnice A i výhledy do dalších ročníků.

Učitelé se mohou přihlásit do celého seriálu (na každý díl však musí vyplnit přihlášku zvlášť pres web), nebo do jednotlivých seminářů (vyberou si pouze témata, která je zajímají). V každém případě obdrží učitelé certifikát o účasti za každý jednotlivý seminář a nikoliv jeden za celou sérii. 

Místo konání: FZŠ Táborská, Praha 4 – Nusle

Lektoři: Jana Hanušová a další certifikovaní lektoři H-mat, o.p.s.

Doba konání: říjen 2016 – duben 2017 

Cílová skupina: 

a) Učitelé, kteří budou učit matematiku Hejného metodou v následujícím školním roce na 2. stupni ZŠ a chtějí se podrobně připravit na výuku.

b) Současní vyučující v 6. nebo 7. ročníku ZŠ, nebo v primě (sekundě) víceletého gymnázia, kteří učí hejného metodu

c) Ostatní pedagogičtí pracovníci - zájemci o Hejného metodou vyučování matematice na 2. stupni ZŠ.

Časový harmonogram a název jednotlivých seminářů: 

1/6     Středa 12.10. 2016

Metoda Hejného v matematice na 2.stupni ZŠ - seznámení s metodou

2/6     Středa 9.11. 2016

Metoda Hejného v matematice na 2.stupni ZŠ - Krokování, Schody

3/6     Středa 30. 11. 2016

Metoda Hejného v matematice na 2.stupni ZŠ - Dřívka, geoboard - manipulativní geometrie (prerekvizita pro seminář geometrie na mříži z cyklu B) + otevřená hodina s rozborem

4/6     Středa 4. 1. 2017

Metoda Hejného v matematice na 2.stupni ZŠ – Zlomky I - egyptské dělení, modelování (prerekvizita pro seminář zlomky II z cyklu B)

5/6     Středa 22. 3. 2017

Matematická prostředí v Hejného metodě na 2. stupni ZŠ – Krychlová tělesa

6/6     Středa 5. 4. 2017

Matematická prostředí v Hejného metodě na 2. stupni ZŠ – Rovnice

Anotace pro celý seriál seminářů:

Seriál A 

Seznámení s metodou

Základy metody VOBS – (výuky orientované na budování schémat)– úvodní dílna - seznámení se základními principy metody, se změnou role učitele.

Dřívka a geoboard – geometrie na mříži I

Dřívka – manipulativní prostředí.  V činnostech se budují a rozvíjejí pojmy obvod, obsah, pracuje se zlomky jako s částmi celku, připravují se pojmy shodnost, podobnost. V tomto prostředí je možné postupně odhalovat jednoduché i složitější vazby a přecházet od jejich slovního popisu k popisu algebraickému.

Geoboard, Mříž I – manipulativní prostředí. Nabízí klasifikaci trojúhelníků, čtyřúhelníků, rozvíjí kombinatorické myšlení. Seznamuje s pojmy přímá a nepřímá shodnost. Geometrie na mříži využívá jazyk šipek i souřadnic, přináší porozumění  základním vztahům přímek, pojmům rovnoběžnost, kolmost, úhlům, základním prvkům v trojúhelníku. Propedeutika analytické geometrie.

Krokování, schody

Krokování na pásu a číselné ose vede k porozumění záporným číslům (kroky pozpátku),  sčítání a odčítání celých čísel a  operaci odčítání závorky (mínus před závorkou). Modelování  rovnic, soustav rovnic, absolutní hodnoty. Využívá jazyk šipek jako nástroj k zaznamenávání procesů.

Krokování na schodech – vztah k lineární funkci. Pojem absolutní hodnota, řešení soustav rovnic s absolutní hodnotou. Slovní úlohy o věku řešené dramatizací krokováním.

Egyptské dělení

Náročnou představu zlomků budujeme ve dvou krocích. První úroveň vychází z historického vývoje a orientujeme se na kmenové zlomky - na zlomky typu 1/n. Vycházíme z manipulace a modelování – krájení kruhových chlebů. Druhá úroveň pojednává o zlomcích tak, jak je tradičně ve škole učíme – to bude obsahem dílny Zlomky II.

Krychlová tělesa

Úlohy směřují k porozumění pojmům vrchol, hrana, stěna a síť krychlového tělesa, povrch a objem, k zobrazování  krychlových těles – k pojmům plán tělesa, portrét tělesa, půdorys, nárys, bokorys. Slouží jako  propedeutika středové, osové i  rovinové souměrnosti, posunutí a otočení ve 3D, přímé a nepřímé shodnosti ve 3D, analytické geometrie ve 3D.

Rovnice 

Úlohy vedoucí na rovnice z různých prostředí, přepis rovnice z jednoho jazyka do druhého – jedná se o jazyk vah, mincí, hadů, šipkových grafů, čísel a naopak přepis číselně nebo slovně zadané rovnice do jazyka jiných prostředí. Odhalení ekvivalentních úprav. 

Doporučte tuto stránku svým známým:

Podporují nás

Nadace České spořitelny
© 2024 H-mat, o.p.s.
Pro lektory Prohlášení o používání cookies

Práce s nadanými žáky od MŠ, přes 1. a 2. stupeň až po střední školy. Zúčastněte se seminářů v Praze.

Zavřít