Zasloužená radost z poznávání

Školní poradenství v praxi: Mohou žáci začínat s Hejného metodou v matematice až na 2. stupni?

„Naše děti se ve škole na 1. stupni učí matematiku Hejného metodou. Jak zvládnou přechod na 2. stupeň, kde se tak neučí?“ „Na naší škole se už Hejného matematika učí i na 2. stupni. Jak naše děti zvládnou přijímací zkoušky na střední školy a potom státní maturitu?“ „Dceři se nedaří při hodinách matematiky a paní učitelka to bagatelizuje. Metoda by měla být odzkoušená.“ To jsou časté otázky a obavy, které slýcháváme na setkáních s učiteli, s rodiči, někdy i v náhodně zachyceném postesknutí si maminky při kamarádském povídání. Zkušenosti pilotujících učitelů nám pomáhají najít odpovědi.

Někteří pilotní učitelé se setkali s nejistotou rodičů, kterým se zdálo, že jejich děti v danou chvíli ještě neprobírají to, co probírali jejich starší sourozenci. Mnohdy si ale vůbec nevšimli, že jejich mladší děti v matematice řeší spoustu jiných náročných úloh, které je baví. Ukazuje se, že trvá delší čas, než jsou výsledky metody viditelné, a že je třeba trpělivost, protože pojmy se postupně budují, připravují se v mnoha úlohách v různých kontextech, žáci matematiku sami tvoří. To je samozřejmě delší cesta a potřebuje čas. Hejného metoda vychází z propracovaného systému návaznosti a postupného budování pojmů a vytváření mentálních schémat. Pilotní učitelé prožili změnu role učitele. Z nositele myšlenek, který vysvětluje a hodnotí, se přeměnili v organizátory aktivit a moderátory diskusí mezi dětmi. Zkušenosti z pilotování ilustrují následující příběhy dvou pilotních učitelek – Jitky Linhartové ze ZŠ v Chrudimi a Evy Novákové z Gymnázia ve Žďáru nad Sázavou.

...

PŘÍBĚHY UČITELKY EVY

Eva N. zjišťovala reakce rodičů i reakce dětí na Hejného metodu a porovnávala je se svým pohledem.

Rodiče Adama
Na metodě se nám líbí, že jsou studenti vedeni k samostatnému úsudku, tvorbě postupu a následně k prezentaci svého řešení a případně obhájení. To má nejen samo o sobě vliv na výuku matematiky jako takové, ale také výrazný přesah pro uplatnění v reálném životě, práci na jakékoli úrovni. Pro nás rodiče má aplikace Hejného metody i další dopady. Tím, že probíraná látka je vyučována jinak, než jsme se učili my, rodiče, není žádoucí, abychom dítěti „motali hlavu“ vlastním vysvětlováním. Na druhou stranu, a to je dle našeho soudu zásadní, po nás dítě v podstatě do matematiky nic nechce, nepožaduje cokoli vysvětlit, což se o jiných předmětech říci nedá. A pokud spolu probíráme některé slovní úlohy, vidíme, že uvažuje racionálně, s velkou představivostí.

Adam
Ze začátku mi přišla Hejného metoda těžká a moc mě nebavila. Později se ukázalo, že mě baví řešit úlohy, které jsou v učebnici, protože jsou zajímavé. Hejného metoda mě naučila komunikovat s ostatními a umět dobře vysvětlit řešení úloh. Nyní pracujeme více ve skupinách, což mi přijde lepší, protože když něco nevím, tak se můžu zeptat ostatních. Hejného metoda se mi teď hodně líbí.

Učitelka
Adam je pracovitý a velmi se mu líbí práce ve skupině. Je v ní velice aktivní, přináší podněty, diskutuje, obhajuje svá řešení. Nebojí se zkoušet nové věci a někdy jsou jeho nápady opravdu ohromující. Například loni donesl jako řešení úlohy matematické olympiády na archu se zadá- ním přilepené patřičně vybarvené papírové krychle. Byla jsem nadšená, protože to bylo první „3D řešení“ matematické olympiády, které jsem kdy viděla.

...

Celý článek v příloze (PDF).

Vyšlo v Školní poradenství v praxi č. 3/2017, Wolters Kluwer

Publikováno

11. 5. 2017

Kategorie

Přiložené soubory

Doporučte tuto stránku svým známým:

Podporují nás

Nadace České spořitelny
© 2024 H-mat, o.p.s.
Pro lektory Prohlášení o používání cookies

Práce s nadanými žáky od MŠ, přes 1. a 2. stupeň až po střední školy. Zúčastněte se seminářů v Praze.

Zavřít