ŠKOLA HEJNÉHO METODY NA 1. STUPNI ZŠ

1. stupeň ZŠ - začátečníci

Hodinová dotace: 24 x 45 min.

seznam účastníků

Přihlásit se na kurz

DATUM A MÍSTO

30. 6. 2018, 09:00 - 14:00
FZŠ Táborská, Táborská 45/421, 140 00 Praha 4
další termíny

LEKTOŘI

PaedDr. Iva Dvořáková
Mgr. Tereza Kottová

CENA PRO JEDNOTLIVCE

4 500 Kč (vč. 0 % DPH)

Na tento seminář se již není možné přihlásit (přihlašování ukončeno)
Storno podmínky

AKREDITACE

Seminář je akreditován MŠMT ČR v systému DVPP v rámci programu "Škola Hejného metody na 1. stupni ZŠ" pod č.j.:
MSMT- 27618/2019-1-795


Garanti LŠ: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D., PhDr. Jana Slezáková, Ph.D., Mgr. Jana Hanušová, PhD.

Zaměření: 1. stupeň ZŠ - začátečníci

Příměstská LŠ = bez ubytování
(včetně stravy během programu - 1 x oběd a 2 x Coffee Break)

Předpokládáme, že učitel, který se zapíše do programu pro začátečníky, má málo zkušeností s výukou v duchu Hejného metody a absolvoval pouze některé jednotlivé semináře. Po absolvování programu letní školy bude účastníky vybaven tak, že se nebude muset obávat začít od září 2018 učit podle Hejného metody ve 2. nebo 3. ročníku. Pravděpodobně však bude muset ještě doplnit znalost některých prostředí.

Program je sestaven tak, aby se účastník aktivně seznámil s:

  • principy Hejného metody, a to jak obecně prostřednictvím společné reflexe vybraných videí, tak je prožil osobně prací v dílnách, diskusemi a reflektováním vzniklých konkrétních situací,
  • klíčovými matematickými didaktickými prostředími, která tvoří základ Hejného metody, a s možnostmi, jak je představit žákům.

Účastník se v dílnách také seznámí s tím, jaká mají jednotlivá prostředí poslání, co přinášejí do matematiky, jaká úskalí se mohou vyskytnout, jak nastavovat obtížnost úloh pro různě zdatné žáky a jak při nich rozvíjet osobnostně sociální dovednosti žáků.

 

POVINNÉ DÍLNY:

  • Úvod do Hejného metody – účastník se seznámí na základě vlastního prožitku se základními principy Hejného metody. Účastník dostane příležitost jednotlivé principy hledat ve videoukázce a pojmenuje jejich význam pro proces učení. Společně pojmenujeme své zkušenosti, své obavy i přání, které souvisí s Hejného metodou.
  • Krokování a Schody – Krokování a Schody jsou základní prostředí pro budování představ žáků o čísle a číselných operací sčítání a odčítání. Model čísla prožívají pohybem a vnímají jej mnoha smysly. Prostředí přispívá k porozumění i záporných čísel a řešení jednoduchých rovnic. Účastník se seznámí s prací v těchto dvou prostředích do úrovně 3. ročníku ZŠ.
  • Děda Lesoň a Vláčky – Tato dvě prostředí připravují žáky na poznání čísla jako veličiny. Žáci pracují se znaky, řeší situace, které jsou později zapsán jako rovnice. Účastník prožije diskuse o vlastním řešení úloh, o řešení svých kolegů i o řešení žáků, pozná několik řešitelských strategií a porozumí významu prostředí.
  • Autobus – formou hry žáci pracují s několika různými modely čísel, poznávají číselné operace, tvoří zápis procesu jízdy autobusem, řeší i obtížnější úlohy, hledají řešitelské strategie a využívají strategii pokus-omyl. Účastník porozumí prostředí tak, aby předešel didaktickým chybám v jeho zavedení a práci s ním. 
  • Sčítací trojúhelníky – mnohým počítáním žáci upevňují číselné spoje (aditivní triády) a poznávají zajímavé vazby ve struktuře čísel i řeší jednoduché rovníkové situace. Účastník pozná přínos prostředí pro žáky a způsob práce při odhalování vazeb mezi čísly.
  • Násobilkové čtverce – zavádějí se ve 2. ročníku na procvičení násobení, upevnění násobilkových spojů, poznání vztahu násobení a dělení a dalších mnohých vazeb, které nabízí struktura čísel. Účastník porozumí významu prostředí a pozná klíčové řešitelské strategie, např. pokus-omyl.
  • Pavučiny – pracují s čísly (abstraktními) provázanými v grafickém schématu. Od konce 1. ročníku nebo začátku 2. ročníku prohlubují operace sčítání, odčítání, ale skrytě i násobení a dělení. Snadnou a názornou cestou vedou žáka k poznávání hlubších matematických myšlenek (aritmetické řady a posloupnosti). Účastník porozumí prostředí tak, aby uměl vést žáky k porozumění řešení úloh, porozumí důležitosti strategie pokus-omyl.
  • Skládání papíru – manipulativní geometrické prostředí budující představy o 2D obrazcích a jejich vlastnostech umožňuje propojovat mnoho oblastí matematiky. Účastník pozná důležitost tohoto prostředí pro každou věkovou skupinu žáků.
  • Krychlové stavby – připravují žáky na 3D geometrii, na 2D reprezentace 3D objektů, rozvíjejí prostorovou představivost. Žáci v úlohách poznávají vlastnosti 3D útvarů, propedeuticky se seznamují s pojmy míry – objem, povrch, výška. Účastník porozumí způsobu práce s krychlemi, nutnosti a významu manipulace, možnostmi propojení na jiné oblasti matematiky. 
  • Oblékání krychle – metaforická situace oblékání krychle připravuje žáky na obtížný geometrický pojem sítě krychle a dále i sítě dalších těles. Řešením úloh žáci rozvíjejí prostorovou představivost, poznávají vztahy mezi 2D objekty (střih na šaty pro krychli) a 3D objekty (krychle) a poznávají mnohé vztahy jako rovnoběžnost stěn a hran. Účastník si vyzkouší všechny základní činnosti důležité pro rozvíjení prostorové představivosti žáků.
  • Video – analýza části vyučovací hodiny – rozborem videoukázky poznáváme principy Hejného metody, učíme se rozumět žákům a poznáváme nástroj, jak rozvíjet sami sebe.

POVINNĚ VOLITELNÉ:

  • skupina si zvolí program pro dvě dílny nebo bude práce s učebnicemi

DOBROVOLNĚ VOLITELNÉ:

  • Sousedé, Hadi, Cyklotrasy- Dětský park, Dřívka, Hodnocení, práce s rodiči, outdoorové aktivity, abaku

Tyto dílny se vypisují až na místě dle aktuálního zájmu. Je čistě na dobrovolnosti účastníka, zda-li některou z nabízených bude absolvovat. Tento typ dílen je bonusem pro účastníky (není zahrnován do celkové hodinové dotace).

Detailní program bude upřesněn.

 

INFORMACE A STORNO PODMÍNKY
Kontrolujte, prosím, zda se opravdu hlásíte na Vámi zamýšlenou úroveň. Přihlašujte se až ve chvíli, kdy skutečně víte, kdo za Vás bude vícedenní školu hradit (zda Vy nebo škola).

Storno podmínky vícedenních škol: 
Odhlášení 14-7 dnů před začátkem 20% z ceny, 6-4 dny před začátkem 50% z ceny, 3-0 dnů před začátkem 100% ceny.
Účastníci obdrží osvědčení o účasti. Dbáme na to, aby námi vydaný certifikát byl potvrzením o absolvování celé vícedenní školy.

Přečíst celou anotaci akreditovaného semináře

Cena se skládá z:

Ubytování: nezajišťujeme
Storno podmínky naleznete zde