ŠKOLA HEJNÉHO METODY NA 1. STUPNI ZŠ I

1. stupeň ZŠ - pokročilí

Hodinová dotace: 32 x 45 min.

seznam účastníků

Přihlásit se na kurz

DATUM A MÍSTO

6. 8. 2018, 09:00 - 14:00
Hotel LUNA, Kouty 77, 584 01 Ledeč nad Sázavou
další termíny

LEKTOŘI

Mgr. Jarka Kloboučková
Mgr. Michaela Králová Ph.D.

CENA PRO JEDNOTLIVCE

8 200 Kč (vč. 0 % DPH)

Na tento seminář se již není možné přihlásit (přihlašování ukončeno)
Storno podmínky

AKREDITACE

Seminář je akreditován MŠMT ČR v systému DVPP v rámci programu "Škola Hejného metody na 1. stupni ZŠ I" pod č.j.:
MSMT- 34401/2019-2-1021


Garanti LŠ: Mgr. Lenka Rybová, Mgr. Jana Hanušová, Ph.D.

Zaměření: 1. stupeň ZŠ - pokročilí

Podmínkou pro získání certifikátu je 100 % účast na letní škole!

Pobytová LŠ = cena je včetně ubytování a stravy (plná penze)

Program pro pokročilé bude koncipován tak, aby účastník LŠ prožíval roli žáka a reflektoval práci učitele v Hejného metodě. Dílny budou vedeny tak, aby se účastníci učili rozumět cílům jednotlivých prostředí a procesu budování matematických poznatků a díky tomu uměli přizpůsobit výuku velmi různě schopným žákům ve svých třídách. Zaměříme se na osobnostně sociální rozvoj žáků, který vede k větší efektivitě celého procesu vzdělávání. Účastníci si sami pojmenují, které prvky osobnostně sociálního rozvoje a při jakých aktivitách je možné rozvíjet.

Předpokládáme, že učitel, který se zapíše do programu pro pokročilé, má zkušenosti s výukou v duchu Hejného metody alespoň ve dvou ročnících a je již dobře seznámen se základními prostředími.

Účastník pokročilý bude mít program částečně pevně stanoven, aby získal přehled o klíčových prostředích a mohl nahlédnout do jejich matematického potenciálu. Dále bude účastník volit z řady povinně volitelných dílen, které může absolvovat i s účastníky ze skupiny začátečníků. Vznikne tak přirozený prostor pro vzájemné sdílení a předávání zkušeností.

 

POVINNÉ DÍLNY:

  • Úvod do HM – na vlastním prožitku si uvědomíme jednotlivé fáze poznávacího procesu, na příkladech si připomeneme základními principy teorie budování schémat, rozdiskutujeme sociální rozměr vyučování Hejného metodou, význam role učitele a další otázky, které si klademe v souvislosti s metodou. Společně pojmenujeme své zkušenosti, své obavy i přání, které souvisí s Hejného metodou.
  • Pavučiny II a vztahy mezi čísly - účastníci se seznámí s úlohami, které obsahují další podmínky pro vyřešení zadané úlohy, vyzkouší si různé strategie řešení zadaných úloh i práci s vhodnými pomůckami. Prostředí umožňuje porozumění operacím s racionálními čísly, řetězení operací a vizualizaci složitějších číselných výrazů. Zažijeme v něm cestu od řešení metodou pokus – omyl, k využití algebry.
  • Krokování a Schody jako cesta k práci se zápornými čísly - Účastník si prohloubí porozumění významu obou prostředí pro budování představ o záporném čísle a operací se zápornými čísly včetně znaménka mínus před závorkou. Navážeme pokynem čelem vzad, budeme modelovat soustavy rovnic s absolutní hodnotou. Dvojkrok. Přepis krokování do algebry. Budeme poznávat strategie řešení jednoduchých rovnic, soustav dvou rovnic i úloh o Spejblovi a Hurvínkovi, přesah do jiných oblastí matematiky (kombinatorika, pravděpodobnost), výhledově i na 2. st.
  • Tabulka 100 a objevování zákonitostí - - účastníkům bude umožněno získat hluboké praktické i teoretické znalosti při uspořádání čísel do tabulky 10 x 10 dílků. Seznámí se s cestováním po číslech stovkové tabulky, vyzkouší si úlohy využívající mnohé počítání vedoucí k vyššímu cíli.
  • Kombinatorika a pravděpodobnost - vedoucí dílny představí úlohy, které dětem nabízíme už od první třídy. V pravděpodobnosti to je házení kostkou a mincí, které vede např. k náhodné procházce. Při oblékání panenky či stavbě věží účastníci vlastním prožitkem zjistí, jakou roli hraje v rozvoji kombinatorického myšlení hledání systému, podle kterého se snažíme uspořádat množinu všech možností.
  • Míra (2 D)- účastník dostane příležitost nahlédnout do didaktických prostředí, ve kterých se pracuje s mírou.
  • Rovnice - ve zkratce projdeme vývojem žáka, který se v různých prostředích potkává s rovnicemi od prvních náznaků rovnic až k jejich sestavování a řešení. Představíme úlohy vedoucí k rovnicím z různých prostředí, přepis rovnice z jednoho jazyka do druhého – jedná se o jazyk vah, mincí, hadů, šipkových grafů, čísel a naopak přepis číselně nebo slovně zadané rovnice do jazyka jiných prostředí. Odhalení ekvivalentních úprav.
  • Míra ve (3 D)- Pokračující dílna k dílně Míra ve 2D. Účastník dostane další příležitost nahlédnout do didaktických prostředí, ve kterých se pracuje s mírou.
  • Obvod a obsah - vedoucí dílny nabídne účastníkům úlohy, které vedou k objevení a hlubokému porozumění vzorcům platným pro různé rovinné útvary. Budou si moci vyzkoušet metodu uvolňování parametru při objevení vzorce pro obsah trojúhelníku, Pythagorovu větu či obsah lichoběžníku.

 

POVINNĚ VOLITELNÉ:

  • Zlomky – budování pojmu -  zlomek od MŠ do 9. ročníku, dílna společná pro 1. a  2. stupeň – sdílení zkušeností
  • Rovnice – budování pojmu - rovnice od MŠ do 9. ročníku, dílna společná pro 1. a 2. stupeň – sdílení zkušeností
  • Sousedé - Účastníci se seznámí s prostředím Sousedé, vyzkouší si dramatizaci jako metodu vhodnou pro jeho zavedení. Naučí se využívat vhodné řešitelské strategie vedoucí k vyřešení úloh různých typů (doplnění třetího sčítance do daného součtu, lineární i rovinné uspořádání čísel, využití podmínky nejmenšího/největšího možného součtu všech čísel)
  • Algebrogramy - Řešení algebrogramů odhaluje žákům některé hlubší souvislosti aritmetiky. Řeší je zkoušením. Připravují se na algebru (vnímají písmeno ve významu čísla).
  • Rodina - vztahy a věk – účastníci se seznámí s prostředím, které zavádí relace a jejich skládání na fiktivní rodině Malých a Klosových. Další typy úloh propojují úlohy o věku a jejich řešení s pomocí boha Chróna, který řídí čas.
  • Parkety – Účastník získá zkušenosti s analýzou a syntézou rovinných tvarů, z nichž některé mohou být obohaceny o číselné údaje. Rozvoj prostorové a rovinné orientace, budování poznatků z oblasti teorie shodnosti a míry.
  • Vláčky a Děda Lesoň -Účastník se seznámí se dvěma prostředími, které připravují žáky na mnohé oblasti matematiky. 
  • Skládání z papíru – Účastník se seznámí s manipulativním geometrickým prostředím budující představy o 2D obrazcích a jejich vlastnostech. Účastník pozná důležitost tohoto prostředí pro různou věkovou skupinu žáků.
  • Skládání z papíru - Budování porozumění pro čtyři osové souměrnosti čtverce, třídění souboru jevů podle dvou kritérií, představa zlomku (polovina, čtvrtina). Obsah dílny: Překládání papíru (polovina, čtvrtina – různé tvary), tvorba deček s návodem, tvorba deček bez návodu, třídění deček podle polohy vnitřního čtvercového otvoru a podle stran), výroba masek.
  • Analýza videozáznamu - Hlubšími analýzami videonahrávky části výukové hodiny poznáváme podrobněji komunikační i sociální jevy, promýšlíme, jak vést efektivně diskusi ve třídě, a máme příležitost promýšlet i matematické myšlenky žáků.
  • Tvorba gradovaných úloh - hodnocení písemných prací – vedoucí dílny nabídne účastníkům gradovanou sérii úloh z několika různých prostředí a společně budou hledat parametry jejich gradace, účastníci si následně vytvoří vlastní gradovanou sérii úloh, kde zohlední různé zvláštnosti svých žáků.
  • Cyklotrasy a dětský park - - vedoucí dílny umožní účastníkům zažít různé možnosti zavedení prostředí, které propojuje algebraické a geometrické reálné situace. Vyzkouší si metodu systematického prohledávání a odhalování vztahů mezi dvěma a více objekty.

 

DOBROVOLNĚ VOLITELNÉ:

  • Práce s rodiči
  • Hejného metoda a otázka hodnocení
  • Deskové hry a další pomůcky
  • Nová řada učebních materiálů a pomůcek H-mat
  • Kulatý stůl na zvolené téma

Dílny se vypisují až na místě dle aktuálního zájmu. Je čistě na dobrovolnosti účastníka, zda-li některou z nabízených bude absolvovat. Tento typ dílen je bonusem pro účastníky (není zahrnován do celkové hodinové dotace).

Detailní program bude upřesněn.

 

INFORMACE A STORNO PODMÍNKY
Kontrolujte, prosím, zda se opravdu hlásíte na Vámi zamýšlenou úroveň. Přihlašujte se až ve chvíli, kdy skutečně víte, kdo za Vás bude vícedenní školu hradit (zda Vy nebo škola).

Storno podmínky vícedenních škol: 
Odhlášení 14-7 dnů před začátkem 20% z ceny, 6-4 dny před začátkem 50% z ceny, 3-0 dnů před začátkem 100% ceny.
Účastníci obdrží osvědčení o účasti. Dbáme na to, aby námi vydaný certifikát byl potvrzením o absolvování celé vícedenní školy.

 

Přečíst celou anotaci akreditovaného semináře

Cena se skládá z:

Ubytování: nezajišťujeme
Storno podmínky naleznete zde

Tento druh semináře nenabízíme na školách.