ŠKOLA HEJNÉHO METODY NA 1. STUPNI ZŠ

1. stupeň ZŠ - začátečníci - 1. ročník

Hodinová dotace: 24 x 45 min.

seznam účastníků

Přihlásit se na kurz

DATUM A MÍSTO

30. 6. 2018, 09:00 - 14:00
FZŠ Táborská, Táborská 45/421, 140 00 Praha 4
další termíny

LEKTOŘI

Mgr. Andrea Ćmoková
Mgr. Valerie Fukárková

CENA PRO JEDNOTLIVCE

4 500 Kč (vč. 0 % DPH)

Na tento seminář se již není možné přihlásit (přihlašování ukončeno)
Storno podmínky

AKREDITACE

Seminář je akreditován MŠMT ČR v systému DVPP v rámci programu "Škola Hejného metody na 1. stupni ZŠ" pod č.j.:
MSMT- 27618/2019-1-795


Garanti LŠ: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D., PhDr. Jana Slezáková, Ph.D., Mgr. Jana Hanušová, PhD.

Zaměření: 1. stupeň ZŠ - začátečníci - 1. ročník

Příměstská LŠ = bez ubytování
(včetně stravy během programu - 1 x oběd a 2 x Coffee Break)

Předpokládáme, že učitel, který se zapíše do programu pro začátečníky – 1. ročník, nemá žádné nebo jen málo zkušeností s výukou v duchu Hejného metody a absolvoval pouze některé jednotlivé semináře. Po absolvování programu letní školy bude účastníky vybaven tak, že se nebude muset obávat začít od září 2018 učit podle Hejného metody v 1. ročníku podle učebnic Hejný a kol., vydané H-mat, o.p.s. Pravděpodobně však bude muset ještě doplnit znalost některých prostředí.

Program je sestaven tak, aby se účastník aktivně seznámil s:

  • principy Hejného metody, a to jak obecně prostřednictvím společné reflexe vybraných videí, tak vlastním prožitkem při práci v dílnách, diskusemi a reflektováním vzniklých konkrétních situací,
  • klíčovými matematickými didaktickými prostředími, která tvoří základ Hejného metody, a s možnostmi, jak je představit žákům.

Účastník se v dílnách také seznámí s tím, jaká mají jednotlivá prostředí poslání, co přinášejí do matematiky, jaká úskalí se mohou vyskytnout, jak nastavovat obtížnost úloh pro různě zdatné žáky a jak při nich rozvíjet osobnostně sociální dovednosti žáků.

 

POVINNÉ DÍLNY:

  • Úvod do Hejného metody – účastník se seznámí na základě vlastního prožitku se základními principy Hejného metody. Účastník dostane příležitost jednotlivé principy hledat ve videoukázce a pojmenuje jejich význam pro proces učení. Společně pojmenujeme své zkušenosti, své obavy i přání, které souvisí s Hejného metodou.
  • Krokování a Schody – Krokování a Schody jsou základní prostředí pro budování představ žáků o čísle a číselných operací sčítání a odčítání. Model čísla prožívají pohybem a vnímají jej mnoha smysly. Prostředí přispívá k porozumění i záporných čísel a řešení jednoduchých rovnic.
  • Autobus – formou hry žáci pracují s několika různými modely čísel, poznávají číselné operace, tvoří zápis procesu jízdy autobusem, řeší i obtížnější úlohy a hledají řešitelské strategie, využívají strategii pokus-omyl. Účastník porozumí prostředí tak, aby předešel didaktickým chybám v jeho zavedení a práci s ním. 
  • Sousedé – mnohým počítáním žáci upevňují číselné spoje (aditivní triády) a poznávají další zajímavé matematické jevy v jednoduché struktuře čísel. Účastník porozumí prostředí a pozná série gradovaných (obtížnostně odstupňovaných) úloh.
  • Sčítací trojúhelníky – mnohým počítáním žáci upevňují číselné spoje (aditivní triády), poznávají zajímavé vazby ve struktuře čísel a řeší jednoduché rovníkové situace. Účastník pozná přínos prostředí pro žáky a způsob práce při odhalování vazeb mezi čísly.
  • Hadi – je grafické prostředí, kde žáci mnohým počítáním prohlubují porozumění číselným operacím, poznávají vazby mezi čísly, řeší jednoduché i náročnější rovnicové situace. Účastník porozumí prostředí i jeho úskalím, pozná řešitelské strategie i na úrovni žáků.
  • Vláčky – manipulacemi žáci poznávají číslo jako veličinu – délku vláčku, poznávají číselné vztahy a řeší jednoduché rovníkové situace.
  • Skládání papíru – manipulativní geometrické prostředí budující představy o 2D obrazcích a jejich vlastnostech, umožňuje propojovat mnoho oblastí matematiky. Účastník pozná důležitost tohoto prostředí pro každou věkovou skupinu žáků.
  • Dřívka – geometrické manipulativní prostředí, kde žáci řešením úloh budují představy o2D geometrických tvarech a jejich vlastnostech. Budují se zde první představy o pojmech obvod i obsah a mnohé úlohy přispívají k rozvoji představ o zlomku jako části celku. Účastník pozná potenciál prostředí i směrem do aritmetiky, získá značnou zásobu úloh na různé úrovni obtížnosti.
  • Krychlové stavby – připravují žáky na 3D geometrii, na 2D reprezentace 3D objektů, rozvíjejí prostorovou představivost. Žáci v úlohách poznávají vlastnosti 3D útvarů, propedeuticky se seznamují s pojmy míry – objem, povrch, výška. Účastníci porozumí způsobu práce s krychlemi, nutnosti a významu manipulace, možnostmi propojení na jiné oblasti matematiky. 
  • Dětský park – grafické prostředí, které je v úzké návaznosti na životní zkušenosti, rozšiřuje paletu řešitelských strategií, rozvíjí orientaci v rovině a připravují žáky i na práci s mapou. Účastník pozná i možnost, jak zavést prostředí outdoorově a umožnit tak žákům řešit úlohy opřené o vlastní prožitek.
  • Práce s učebnicí

 

DOBROVOLNĚ VOLITELNÉ:

  • Hodnocení, práce s rodiči, outdoorové aktivity, abaku

Tyto dílny se vypisují až na místě dle aktuálního zájmu. Je čistě na dobrovolnosti účastníka, zda některou z nabízených bude absolvovat. Tento typ dílen je bonusem pro účastníky (není zahrnován do celkové hodinové dotace).

Detailní program bude upřesněn.

 

INFORMACE A STORNO PODMÍNKY
Kontrolujte, prosím, zda se opravdu hlásíte na Vámi zamýšlenou úroveň. Přihlašujte se až ve chvíli, kdy skutečně víte, kdo za Vás bude vícedenní školu hradit (zda Vy nebo škola).

Storno podmínky vícedenních škol: 
Odhlášení 14-7 dnů před začátkem 20% z ceny, 6-4 dny před začátkem 50% z ceny, 3-0 dnů před začátkem 100% ceny.
Účastníci obdrží osvědčení o účasti. Dbáme na to, aby námi vydaný certifikát byl potvrzením o absolvování celé vícedenní školy.

Přečíst celou anotaci akreditovaného semináře

Cena se skládá z:

Ubytování: nezajišťujeme
Storno podmínky naleznete zde