ŠKOLA HEJNÉHO METODY NA 1. STUPNI ZŠ

1. stupeň ZŠ - pokročilí

Hodinová dotace: 24 x 45 min.

seznam účastníků

Přihlásit se na kurz

DATUM A MÍSTO

9. 7. 2018, 09:00 - 14:00
ZŠ Brno, Horácké náměstí 13, 621 00 Brno - Řečkovice
další termíny

LEKTOŘI

Mgr. Marta Kuchaříková
Mgr. Kateřina Babíková
Mgr. Lucie Angerová

CENA PRO JEDNOTLIVCE

4 500 Kč (vč. 0 % DPH)

Na tento seminář se již není možné přihlásit (přihlašování ukončeno)
Storno podmínky

AKREDITACE

Seminář je akreditován MŠMT ČR v systému DVPP v rámci programu "Škola Hejného metody na 1. stupni ZŠ" pod č.j.:
MSMT- 27618/2019-1-795


Garanti LŠ: Mgr. Lenka Rybová, RNDr. Eva Nováková

Zaměření: 1. stupeň ZŠ - pokročilí

Podmínkou pro získání certifikátu je 100 % účast na letní škole!

Příměstská LŠ = bez ubytování
(včetně stravy během programu - 1 x oběd a 2 x Coffee Break)

Příměstská letní škola v Brně 2018 bude zaměřena na učitele. Celým programem nás bude doprovázet téma role učitele a oblasti s tím související. Dílny budou vedeny tak, aby se účastníci učili rozumět cílům jednotlivých prostředí a procesu budování matematických poznatků a díky tomu uměli přizpůsobit výuku velmi různě schopným žákům ve svých třídách. Zaměříme se na osobnostně sociální rozvoj žáků, který vede k větší efektivitě celého procesu vzdělávání. Účastníci si sami pojmenují, které prvky osobnostně sociálního rozvoje a při jakých aktivitách je možné rozvíjet.

Předpokládáme, že učitel, který se zapíše do programu pro pokročilé, má zkušenosti s výukou v duchu Hejného metody alespoň ve dvou ročnících a je již dobře seznámen se základními prostředími.

Program si budou účastníci částečně volit z nabídky prostředí, průřezových témat a osobnostně sociálního rozvoje.

 

POVINNÉ DÍLNY:

  • Úvod do HM – na vlastním prožitku si uvědomíme jednotlivé fáze poznávacího procesu, na příkladech si připomeneme základními principy teorie budování schémat, rozdiskutujeme sociální rozměr vyučování Hejného metodou, význam role učitele a další otázky, které si klademe v souvislosti s metodou. Společně pojmenujeme své zkušenosti, své obavy i přání, které souvisí s Hejného metodou.
  • Pavučiny II a vztahy mezi čísly - účastníci se seznámí s úlohami, které obsahují další podmínky pro vyřešení zadané úlohy, vyzkouší si různé strategie řešení zadaných úloh i práci s vhodnými pomůckami. Prostředí umožňuje porozumění operacím s racionálními čísly, řetězení operací a vizualizaci složitějších číselných výrazů. Zažijeme v něm cestu od řešení metodou pokus – omyl, k využití algebry.
  • Krokování a Schody jako cesta k práci se zápornými čísly - Účastník si prohloubí porozumění významu obou prostředí pro budování představ o záporném čísle a operací se zápornými čísly včetně znaménka mínus před závorkou. Navážeme pokynem čelem vzad, budeme modelovat soustavy rovnic s absolutní hodnotou. Dvojkrok. Přepis krokování do algebry. Budeme poznávat strategie řešení jednoduchých rovnic, soustav dvou rovnic i úloh o Spejblovi a Hurvínkovi, přesah do jiných oblastí matematiky (kombinatorika, pravděpodobnost), výhledově i na 2. st.
  • Tabulka 100 a objevování zákonitostí - - účastníkům bude umožněno získat hluboké praktické i teoretické znalosti při uspořádání čísel do tabulky 10 x 10 dílků. Seznámí se s cestováním po číslech stovkové tabulky, vyzkouší si úlohy využívající mnohé počítání vedoucí k vyššímu cíli.
  • Míra (2 D)- účastník dostane příležitost nahlédnout do diaktických prostředí, ve kterých se pracuje s mírou.
  • Rovnice - ve zkratce projdeme vývojem žáka, který se v různých prostředích potkává s rovnicemi od prvních náznaků rovnic až k jejich sestavování a řešení. Představíme úlohy vedoucí k rovnicím z různých prostředí, přepis rovnice z jednoho jazyka do druhého – jedná se o jazyk vah, mincí, hadů, šipkových grafů, čísel a naopak přepis číselně nebo slovně zadané rovnice do jazyka jiných prostředí. Odhalení ekvivalentních úprav.
  • Obvod a obsah - vedoucí dílny nabídne účastníkům úlohy, které vedou k objevení a hlubokému porozumění vzorcům platným pro různé rovinné útvary. Budou si moci vyzkoušet metodu uvolňování parametru při objevení vzorce pro obsah trojúhelníku, Pythagorovu větu či obsah lichoběžníku.

 

POVINNĚ VOLITELNÉ DÍLNY:

  • Kombinatorika a pravděpodobnost – účastník se seznámí s možnostmi, jak dát žákům zkušenosti z oblasti kombinatoriky a pravděpodobnosti, na kterých pak bude moci budovat další poznatky.
  • Algebrogramy - Algebrogramem nazýváme číselný vztah “zašifrovaný” do písmen. Mnohým počítáním upevňujeme číselné spoje, získáváme hlubší vhled do pozičního zápisu čísla, rozvíjíme kombinatorické myšlení a argumentační schopnosti.
  • Parkety – Účastník získá zkušenosti s analýzou a syntézou rovinných tvarů, z nichž některé mohou být obohaceny o číselné údaje. Rozvoj prostorové a rovinné orientace, budování poznatků z oblasti teorie shodnosti a míry.
  • Vláčky a Děda Lesoň -Účastník se seznámí se dvěma prostředími, které připravují žáky na mnohé oblasti matematiky. 
  • Skládání z papíru – Účastník se seznámí s manipulativním geometrickým prostředím budující představy o 2D obrazcích a jejich vlastnostech. Účastník pozná důležitost tohoto prostředí pro různou věkovou skupinu žáků.
  • Analýza videozáznamu – Účastník dostane příležitost nahlédnout do vyučovacích hodin vedených Hejného metodou pomocí videoukázek. V rámci dílny proběhne analýza vybraných videoukázek z výuky z hlediska klíčových principů Hejného metody.
  • Tvorba gradovaných úloh - Vedoucí dílny nabídne účastníkům gradovanou sérii úloh z několika různých prostředí a společně budou hledat parametry jejich gradace, účastníci si následně vytvoří vlastní gradovanou sérii úloh, kde zohlední různé zvláštnosti svých žáků.
  • Cyklotrasy a dětský park - Účastník se seznámí s možnostmi, jak připravit svým žákům prožitek důležitý pro práci s grafickým prostředím. Dále se seznámí s úlohami o bludištích, které jsou vhodnou přípravou na toto prostředí. V dílně budou účastníci poznávat různé řešitelské strategie a možnosti, jak odstupňovat obtížnost úloh.

 

DOBROVOLNĚ VOLITELNÉ DÍLNY:

  • Deskové hry
  • Práce s rodiči
  • Hejného metoda a otázka hodnocení
  • Deskové hry a další pomůcky
  • Nová řada učebních materiálů a pomůcek H-mat
  • Kulatý stůl na zvolené téma:

Dílny se vypisují až na místě dle aktuálního zájmu. Je čistě na dobrovolnosti účastníka, zda-li některou z nabízených bude absolvovat. Tento typ dílen je bonusem pro účastníky (není zahrnován do celkové hodinové dotace).

Detailní program bude upřesněn.

 

INFORMACE A STORNO PODMÍNKY
Kontrolujte, prosím, zda se opravdu hlásíte na Vámi zamýšlenou úroveň. Přihlašujte se až ve chvíli, kdy skutečně víte, kdo za Vás bude vícedenní školu hradit (zda Vy nebo škola).

Storno podmínky vícedenních škol: 
Odhlášení 14-7 dnů před začátkem 20% z ceny, 6-4 dny před začátkem 50% z ceny, 3-0 dnů před začátkem 100% ceny.
Účastníci obdrží osvědčení o účasti. Dbáme na to, aby námi vydaný certifikát byl potvrzením o absolvování celé vícedenní školy.

Přečíst celou anotaci akreditovaného semináře

Cena se skládá z:

Ubytování: nezajišťujeme
Storno podmínky naleznete zde