MATEMATIKA 1. A 2. STUPNĚ ZŠ HEJNÉHO METODOU – V PRAXI

Hodinová dotace: 32 x 45min

seznam účastníků

Přihlásit se na kurz

DATUM A MÍSTO

24. 8. 2018, 13:00 - 14:00
Praha
další termíny

LEKTOŘI

Mgr. Valerie Fukárková
Mgr. Anna Kuřík Sukniak
doc. RNDr. Darina Jirotková Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková Ph.D.

CENA PRO JEDNOTLIVCE

10 600 Kč (vč. 0 % DPH)

Na tento seminář se již není možné přihlásit (přihlašování ukončeno)
Storno podmínky

AKREDITACE

Seminář je akreditován MŠMT ČR v systému DVPP v rámci programu "Matematika 1. a 2. stupně ZŠ Hejného metodou – v praxi" pod č.j.:
MSMT- 32872/2016-1-880


Information in English.

Garant: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.

Zaměření: 1. stupeň ZŠ

Pro více informací kontaktujte Šárku Lacinovou ([email protected], +420 727 840 591)

Kurz je určen především pro učitele ZŠ, kteří se zajímají o konstruktivistickou výuku, chtějí začít učit nebo již učí matematiku Hejného metodou. Kurz bude veden v anglickém jazyce ( minimální úroveň znalosti jazyka účastníků B1+), a je určen převážně pro učitele z jiných zemí, nebo učitele učící v České republice v bilingviních ZŠ nebo ZŠ s jiným než českým vyučovacím jazykem.

Teoretickým východiskem Hejného metody je genetický konstruktivismus. Efektivnost výuky je dána nejen edukačním stylem učitele, ale také didaktickým zpracováním učiva. Výuka vedená v duchu genetického konstruktivismu je zaměřená na budování mentálních schémat matematických pojmů, vztahů, situací a je ukotvena do mnoha matematických didaktických prostředí, která pokrývají co nejširší škálu různých pohledů a porozumění jevům, vztahům, situacím. Žáci zde své poznatky budují na základě mnoha různorodých zkušeností s matematickými pojmy, vztahy, situacemi i procesy v různých didaktických prostředích. Své zkušenosti žáci komunikují mateřským jazykem, který postupně a pomalu precizují na jazyk matematický. Takto získané poznatky založené na porozumění jsou v mysli žáků lépe upevněny. Je to proto, že se nové pojmy a spoje přirozeně začleňují do poznatkové struktury jejich znalostí. Žáci mezi sebou komunikují, porovnávají různé strategie postupu řešení, v diskuzích se dohadují o správnosti řešení, postupně zpřesňují matematický jazyk, argumentují.

Kurz bude, po společném úvodu do Hejného metody, organizován v pracovních skupinách po max. 15 účastnících.

Kurz bude zaměřen především na prostředí v nejnižších ročnících základní školy. Jedná se o prostředí, která otevírají žákovi svět čísel a svět tvarů přirozenou formou, přes prožitky pohybem, manipulacemi, přes zrakové, hmatové i sluchové vjemy. V mysli žáků se tak buduje hustě propojená síť poznatků. Zaměříme se na ukázky a řešení konkrétních úloh, na kterých ukážeme souvislost s učivem vyšších ročníků. Účastníci dílny si sami ověří, které zkušenosti žáci řešením úloh získávají. Ukážeme, k jakým matematickým pojmům dál úlohy směřují, na co žáky připravují.

Účastníci se dále seznámí (nejen prostřednictvím prostředí, ale i dalších aktivit a úloh), jak se žáci učí pracovat s daty, např. vyčíst informace z tabulky, později i grafu, nebo zaznamenávat informace do tabulky, později i tvořit graf. Účastníkům budou nabídnuty aktivity, jež podporují rozvoj žákovy schopnosti třídit (např. podle barvy), nebo klasifikovat, uspořádávat, hierarchizovat a schematizovat.

Vše bude ilustrováno konkrétními příklady ze školní praxe, se kterou mají lektoři již bohaté zkušenosti. Stejně jako výuka žáků bude i při seminářích podstatnou součástí diskuse. Rovněž se účastníci seznámí s ukázkami žákovských řešení, videonahrávkami z vyučovacích hodin a jejich analýzou. V průběhu diskusí budou mít účastníci možnost získat odpovědi na otázky, které je zajímají, a budou mít prostor ke sdílení svých zkušeností.

Kurz bude zaměřen na následující oblasti:

A. Východiska výuky matematiky, zásady dodržované ve vyučovacích hodinách.

Rozsah: 2 x 45 minut

Anotace: Úvodní seznámení s východisky vzdělávání Hejného metodou a hlubší proniknutí do klíčových principů Hejného metody. Mezi základní principy metody patří: od zkušeností v mnohých didaktických prostředích k matematickému poznatku, od jazyka běžného života k jazyku matematiky, od moderovaných diskusí k rozvoji osobnosti žáka, od přirozené motivace žáka přes úspěch a prožitek radosti k další potřebě intelektuálního růstu. Mezi klíčové principy pak patří budování schémat, práce v prostředích, prolínání témat, rozvoj osobnosti, skutečná motivace, výuka na základě reálných zkušeností, radost z matematiky, objevování vlastních poznatků. Budou též diskutována specifika Hejného metody, možná rizika, možnost pracovat se žáky vyžadující zvláštní péči, tzn. jak s nadanými, tak s poruchami učení. Diskutovány budou i náměty na konkrétní činnosti pro nejmenší žáky základních škol, metody a formy práce s konkrétními úlohami. Účastníci zároveň uvidí směr dalšího vývoje žáka. Východiska a zásady výuky budou účastníci objevovat a prožívat na konkrétních činnostech a úlohách.

B. Matematická prostředí jako nástroj rozvoje tvořivosti a intelektu žáka.

Rozsah: 30 x 45 minut

Anotace: Formou nabídky série pracovních dílen se účastníci seznámí s vybranými prostředími Hejného metody z oblasti aritmetiky i geometrie, na kterých děti budují své poznání světa čísel a tvarů spolu se strategiemi řešení úloh a problémových situací. Účastníci si vyzkouší různé činnosti, které otevírají svět aritmetiky i geometrie i činnosti, které oba světy propojují. Na řešeních úloh budeme diskutovat způsoby řešení konkrétních úloh např. dramatizací, modelováním a dalšími strategiemi, ke kterým učitel může vést své žáky. Při řešení úloh různé úrovně účastníky, bude mít účastník možnost nahlédnout do vlastních i žákovských myšlenkových pochodů. Účastníci si vyzkouší tvořit úlohy snadné i náročnější tak, aby pak dokázali nastavit obtížnost úloh pro konkrétní žáky. Diskutovat se bude rozvoj schopností žáka důležitých pro řešení komplexnějších úloh, různorodost žákovských postupů při řešení úloh, pomoc při překonávání žákovských problémů a také hodnocení.

Součástí série pracovních dílen bude i zaměření se na následující oblasti:

B. 1)  Změna role učitele, gradované úlohy a hodnocení

Anotace: Změna přístupu k výuce matematiky spočívá nejen ve zpracování obsahu výuky, ale také ve změně způsobů učení, změně hodnocení, metod práce, což se všechno projeví v odlišné roli učitele. Ten se stává spíše průvodcem žákova poznávání tím, že mu nabízí přiměřené úlohy v promyšlené posloupnosti, zároveň je učitel moderátorem třídních diskusí. Učitel se při výuce řídí klíčovými principy Hejného metody popsanými v bodě A. Patří sem ještě práce s chybou, zadávání přiměřených výzev a podpora spolupráce. Jak budovat partnerský vztah mezi učitelem a žáky na základě přirozené autority? Jak vytvořit ve svých třídách tvůrčí klima plné důvěry a příjemné spolupráce? Jak kultivovat komunikaci žák – žák a žák - třída? Na semináři se pokusíme nalézt odpovědi na výše uvedené otázky. Patří sem i organizace práce třídy a didaktické cíle jednotlivých etap práce s vybraným prostředím, možnosti individualizace práce s dětmi, gradované úlohy, pohled na hodnocení žáků v Hejného metodě. Nedílnou součástí bude i vzájemné sdílení lektorů a účastníků společně s dalšími učiteli, dále nabídka pomůcek, triků a doporučení, které vzešly z přímé praxe, a kterými lze výuku matematiky Hejného metody účelně realizovat.

B. 2) Rozbor reálné vyučovací hodiny z videozáznamu s lektorem

Anotace: Klíčové k pochopení práce s dětmi v rámci hodin matematiky dle Hejného metody je vidět reálnou výuku na videozáběrech. Účastníci budou sledovat výuku ( vedenou v angličtině)  a situace ve třídě, aby zaměřili svou pozornost na důležité faktory interakce mezi žáky navzájem a žáky a učitelem, na organizaci vyučovací hodiny a celkovou atmosféru ve třídě, zároveň budou motivováni k analýze procesu matematického objevování, jehož mohou být svědky. Po ukázce vidozáznamu proběhne společná reflexe.

B. 3) Simulovaná práce se žáky, skupinová reflexe

Anotace: Častou překážkou pedagogů pro úpravu nebo změnu vlastního přístupu k výuce je nedostatek možnosti vyzkoušet si postup s podporou zkušeného lektora nebo kolegy. V rámci kurzu dostanou účastníci šanci projít si prakticky a pod vedením lektora přípravu výukové aktivity, vedení připravené aktivity vyzkoušené na ´žácích´ - ostatních účastnících -  a následně výsledek reflektovat v malé i širší skupině. Tyto zkušenosti mohou napomoci v začátcích zavádění změny nebo nových prvků do vyučování. Účastníci budou mj. motivováni, aby po absolvování kurzu dále udržovali profesní kontakty pro možnou vzájemnou kolegiální podporu.  

Program:

 

1.den

Seznámení, úvod ( 2x 45 minut)

 

Matematické prostředí krokování ( 2x 45 minut)

2. den

Matematické prostředí schody ( 2x 45 minut)

 

Matematické prostředí dřívka ( 2x 45 minut)

 

Matematické prostředí autobus ( 2x 45 minut)

 

Matematické prostředí autobus a video ( 2x 45 minut)

3.den

Matematické prostředí krychlové stavby( 2x 45 minut)

 

Matematické prostředí sítě( 2x 45 minut)

 

Matematické prostředí zvířátka dědy Lesoně( 2x 45 minut)

 

Matematické prostředí sousedé( 2x 45 minut)

4. den

Matematické prostředí sčítací trojúhelníky( 2x 45 minut)

 

Matematické prostředí pavučiny( 2x 45 minut)

 

Matematické prostředí geoboard( 2x 45 minut)

 

Matematické prostředí mříž( 2x 45 minut)

5. den

Matematické prostředí hadi( 2x 45 minut)

 

Matematické prostředí šipkové grafy( 2x 45 minut)

INFORMACE A STORNO PODMÍNKY:
Učitelé se přihlásí jednou přihláškou do celého kurzu. Za absolvování kurzu dostane každý účastník certifikát. Přihlašujte se až ve chvíli, kdy skutečně víte, kdo za Vás bude seminář hradit (zda Vy nebo škola).
Seminář se koná od počtu 10 účastníků!

Storno podmínky seminářů:
Odhlášení: měsíc před začátkem 20% z ceny, 14 dnů před začátkem 50% z ceny, méně než 14 před začátkem 100% ceny.
Účastníci obdrží osvědčení o účasti. Dbáme na to, aby námi vydaný certifikát byl potvrzením o absolvování celého semináře.

 
Přečíst celou anotaci akreditovaného semináře

Cena se skládá z:

Ubytování: nezajišťujeme
Storno podmínky naleznete zde

Tento seminář není možné objednat jednotlivými školami/agenturami.