ŠKOLA HEJNÉHO METODY NA 2. STUPNI ZŠ I

2. stupeň ZŠ - začátečníci

Hodinová dotace: 32 x 45 min.

seznam účastníků

Přihlásit se na kurz

DATUM A MÍSTO

20. 8. 2018, 09:00 - 14:00
ZŠ Ostrava, Chrjukinova 1801/12, 700 30 Ostrava - Zábřeh
další termíny

LEKTOŘI

Mgr. Bohumila Smolíková
Viera Harmincová (SK)

CENA PRO JEDNOTLIVCE

5 300 Kč (vč. 0 % DPH)

Na tento seminář se již není možné přihlásit (přihlašování ukončeno)
Storno podmínky

AKREDITACE

Seminář je akreditován MŠMT ČR v systému DVPP v rámci programu "Škola Hejného metody na 2. stupni ZŠ I" pod č.j.:
MSMT- 34401/2019-2-1021


Garanti LŠ: RNDr. Renáta Zemanová, Ph.D., Mgr. et Mgr. Pavel Šalom

Zaměření: 2. stupeň ZŠ - začátečníci

Podmínkou pro získání certifikátu je 100 % účast na letní škole!

Příměstská LŠ = bez ubytování, v ceně LŠ pouze strava během programu (1 x oběd a 2 x Coffee Break).
Ubytování si můžete zajistit např. ZDE.

Program pro začátečníky bude sestaven tak, aby se účastník aktivně seznámil s principy Hejného metody tím, že je prožije při práci na dílnách a komentováním vzniklých konkrétních situací. Účastník se seznámí s tím, jaká prostředí a jaké úlohy může využít ve své praxi, pokud vyznává konstruktivistický způsob výuky. Proběhne seznámení s možnými způsoby hodnocení, které jsou v souladu s principy Hejného metody.

Předpokládáme, že učitel, který se zapíše do programu pro začátečníky, nemá dosud žádné nebo jen zprostředkované zkušenosti s výukou v duchu Hejného metody a absolvoval pouze malé množství seminářů. Po absolvování programu bude účastník vybaven tak, aby mohl učit v souladu s principy Hejného metody. 

 POVINNÉ DÍLNY:

  • Úvodní dílna - Seznámení se základními principy metody, se změnou role učitele.
  • Dřívka - Účastníci si vyzkouší manipulativní činnosti, pomocí nichž žáci poznávají geometrické útvary, získávají zkušenosti s obvodem, obsahem i posloupnostmi. Při stavbě větších útvarů budeme zkoumat, jak závisí počet dřívek na velikosti útvaru a jak toto zkoumání vede ke zobecňování a práci s písmeny.
  • Krychlová tělesa - Účastníci se seznámí s tímto základním prostředím prostorové geometrie. Skrze komunikační hry si zažijí, jakým způsobem se vyvíjí matematický jazyk a jak lze u žáků rozvíjet i nematematické dovednosti. Na úlohách se kromě rozvoje představivosti ukáží i přesahy do jiných oblastí matematiky.
  • Krokování - Krokování na pásu a číselné ose vede k porozumění záporným číslům (kroky pozpátku),  sčítání a odčítání celých čísel a  operaci odčítání závorky (mínus před závorkou). Modelování  rovnic, soustav rovnic, absolutní hodnoty. Využívá jazyk šipek jako nástroj k zaznamenávání procesů.
  • Egyptské dělení chlebů - Náročnou představu zlomků budujeme ve dvou krocích. První úroveň vychází z historického vývoje a orientujeme se na kmenové zlomky - na zlomky typu  1/n . Vycházíme z manipulace a modelování – krájení kruhových chlebů.
  • Geoboard a mříž - Účastníci se seznámí s geometrií na čtverečkovaném papíře. Vlastním prožitkem si skrze komunikační hry prožijí proces zpřesňování jazyka směrem k matematickým pojmům. Vedoucí dílny představí úlohy, které umožňují objevování různých vlastností rovinných útvarů a různých metod pro výpočet obsahu.
  • Pavučiny - Účastníci se seznámí se strukturálním prostředím Pavučiny. Budou jim nabídnuty úlohy zprostředkovávající zkušenosti s aritmetickou posloupností. Obohacením úloh o rozličné podmínky dostanou účastníci příležitosti k objevení různých vazeb, vztahů a efektivních postupů.
  • Součinové čtverce - Prostředí graficky znázorňuje úlohy vedoucí k mnohému počítání, především násobení a dělení. Účastníci na úlohách rostoucí obtížnosti budou odhalovat potenciál prostředí – například vztahy mezi středovými a rohovými čísly, využití úloh v dělitelnosti nebo jakým způsobem lze v tomto prostředí nabývat zkušenosti s kvaratickou rovnicí.
  • Šipkové grafy - Porozumění operacím s racionálními čísly, řešení lineárních rovnic, soustav lineárních rovnic, lineární funkci, úpravě algebraického i číselného výrazu, propedeutika aritmetické posloupnosti.
  • Váhy - Během dílny budou účastníci diskutovat různé postupy řešení rovnic, které jsou reprezentovány rovností na váhách. Vedoucí dílny představí, jakým způsobem je v tomto prostředí realizováno roznásobování závorky, vyjádření neznámé, soustavy rovnic či substituce.
  • Algebraické výrazy I - Odhalování pravidelností v různých prostředích a sestavování pravoúhelníků přivedou žáky k porovnávání a úpravám algebraických výrazů.
  • Obsah - Výpočty obsahů nejprve bez vazby na vzorec, s využitím manipulace a čtverečkovaného papíru. Metoda rámování pro výpočet obsahů trojúhelníků a čtyřúhelníků na čtverečkovaném papíře. Přechod k výpočtu obsahu na čistém papíře, převod jednotek, propedeutika kvadratické závislosti.
  • Zlomky I - Vedoucí dílny nabídne účastníkům celou škálu úloh využívajících různé sémantické modely zlomků – koláč, tyč, čokoládu a počet. Budou řešeny tradiční i netradiční úlohy vedoucí k hlubokému porozumění zlomkům. K budování pojmu zlomek budou využity všechna vhodná prostředí. Zavedení operací se zlomky, porovnávání zlomků, číselná osa, racionální čísla.

POVINNĚ VOLITELNÉ:

  • Rozbor videa - Analýza vybraných videoukázek z výuky z hlediska klíčových principů Hejného metody. Lektor diskuzi zaměří na některý z následujících aspektů - klima (aktivita žáků, vzájemné vztahy mezi žáky, přítomnost nudy, strachu, frustrace, radosti…), komunikace (míra akustické přítomnosti učitele, komunikační mody), architektura hodiny (diferenciace učiva, změna scénáře učitele v průběhu hodiny, zaujetí žáků), matematický obsah (objevy žáků), důležité epizody (práce s chybou, nedorozumění, pomoc spolužákovi…).
  • Gradované testy a hodnocení - Vedoucí dílny nabídne účastníkům gradovanou sérii úloh a společně budou hledat parametry jejich gradace. Skrze diskuzi budou účastníci i lektor sdílet své zkušenosti s hodnocením gradovaných testů.
  • Jazyk písmen - Na dílně se účastníci seznámí s úlohami, pomocí kterých začínají písmena pozvolna prostupovat do jazyka, který žáci používají. Vedoucí dílny na příkladech ukáže teoretické podhoubí spojené s tímto procesem (například tvorbu generického modelu nebo metodu uvolňování parametru). Účastníci si vyřeší úlohy, které používáme k motivaci pro úpravy výrazů.
  • Desetinná čísla - Vedoucí dílny povede účastníky k přemýšlení nad klíčovými místy při budování představ o desetinných číslech. Hejného metoda vychází ze zkušeností žáků (například s délkami, penězi) a soustředí se na porozumění operacím s desetinnými čísly. Budeme se zabývat úlohami, které propojují desetinná čísla a zlomky.
  • Procenta - Vyjádření části celku pomocí procent, zejména v životních situacích, vazba procent na zlomky a desetinná čísla.
  • Souměrnosti - Úlohy s využitím manipulace, předpovídání a ověřování, náročné úlohy pro nadané žáky (skládání souměrností).
  • Parkety - Manipulativní prostředí, které využívá pokrývání roviny. Rozvíjí geometrické, kombinatorické a logické schopnosti žáka. Je propedeutikou diofantických rovnic.
  • Skládání papíru - Manipulativní prostředí, které podporuje porozumění osové a středové souměrnosti. Seznámení s manipulativní konstrukcí kolmosti a rovnoběžnosti, předpovídání v matematice. Propedeutika skládání osových souměrností.
  • Autobus - Na dílně se seznámíme s prostředím Autobus formou dramatizace. Prostředí se orientuje na práci s daty - tabulka jako nástroj pro záznam procesu nastupování a vystupování, vyhledávání dat s využitím vazeb, optimalizace. Objevíme vazbu, která žáky připravuje na trojčlenku.

DOBROVOLNĚ VOLITELNÉ:

  • Spolupráce s rodiči, Matematické hry, vybrané dílny z programu pro pokročilé

Tyto dílny se vypisují až na místě dle aktuálního zájmu. Je čistě na dobrovolnosti účastníka, zda-li některou z nabízených bude absolvovat. Tento typ dílen je bonusem pro účastníky (není zahrnován do celkové hodinové dotace).

Detailní program bude upřesněn.

 

INFORMACE A STORNO PODMÍNKY
Kontrolujte, prosím, zda se opravdu hlásíte na Vámi zamýšlenou úroveň. Přihlašujte se až ve chvíli, kdy skutečně víte, kdo za Vás bude vícedenní školu hradit (zda Vy nebo škola).

Storno podmínky vícedenních škol: 
Odhlášení 14-7 dnů před začátkem 20% z ceny, 6-4 dny před začátkem 50% z ceny, 3-0 dnů před začátkem 100% ceny.
Účastníci obdrží osvědčení o účasti. Dbáme na to, aby námi vydaný certifikát byl potvrzením o absolvování celé vícedenní školy.

Přečíst celou anotaci akreditovaného semináře

Cena se skládá z:

Ubytování: nezajišťujeme
Storno podmínky naleznete zde

Tento druh semináře nenabízíme na školách.