ŠKOLA HEJNÉHO METODY NA 2. STUPNI ZŠ I

2. stupeň ZŠ - pokročilí

Hodinová dotace: 32 x 45 min.

seznam účastníků

Přihlásit se na kurz

DATUM A MÍSTO

13. 8. 2018, 09:00 - 14:00
Hotel LUNA, Kouty 77, 584 01 Ledeč nad Sázavou
další termíny

LEKTOŘI

Viera Harmincová (SK)
Miroslava Konrádová (SK)

CENA PRO JEDNOTLIVCE

8 200 Kč (vč. 0 % DPH)

Na tento seminář se již není možné přihlásit (přihlašování ukončeno)
Storno podmínky

AKREDITACE

Seminář je akreditován MŠMT ČR v systému DVPP v rámci programu "Škola Hejného metody na 2. stupni ZŠ I" pod č.j.:
MSMT- 34401/2019-2-1021


Garanti LŠ: RNDr. Dagmar Moťovská, Mgr. et Mgr. Pavel Šalom

Zaměření: 2. stupeň ZŠ - pokročilí

Podmínkou pro získání certifikátu je 100 % účast na letní škole!

Pobytová LŠ = cena je včetně ubytování a stravy (plná penze)

Program pro pokročilé je určen pro ty, kteří již některá základní prostředí absolvovali v nějakém semináři H-matu a  je sestaven tak, aby účastník:

  • hlouběji pronikl do cílů jednotlivých prostředí a jejich propojení,
  • poznal nová prostředí
  • naučil se diferencovat výuku, tedy naučil se, jak pomáhat slabším žákům a jak rozvíjet ty zdatnější,
  • porozuměl podstatě budování představ o matematických pojmech (mentálních schémat matematických pojmů),
  • prožil sám na sobě roli žáka i učitele a porozuměl principům metody tak, aby výuka Hejného metodou byla efektivní.

POVINNÉ DÍLNY:

  • Úvodní dílna – Vzájemné seznámení účastníků a prohlubující dílna zaměřená na poznávací proces (například budování vybraného pojmu) a na některé z principů Hejného metody.
  • Rodina – Prostředí zaměřené na relace a jejich vlastnosti, propedeutika skládání funkcí. Lektor představí cestu, jak u žáků rozvíjet přesné vnímání a používání jazyka.
  • Kombinatorika a pravděpodobnost - Kombinatorické úlohy z různých prostředí, jednoduchá pravděpodobnost.
  • Dělitelnost - Tematický celek začíná úlohami na hlubší porozumění dělení se zbytkem, následují úlohy na výroky o dělitelnosti, zavedení pojmů prvočíslo, největší společný dělitel a nejmenší společný násobek, rozklad čísla na prvočísla, propojení dělitelnosti na desítkovou soustavu (algebrogramy), postupné odhalování kritérií dělitelnosti. Na dílně se zaměříme na některé části tohoto celku.
  • Pythagorova věta - Úlohy z prostředí mříže, které postupně vedou žáky k odhalení Pythagorovy věty. Dílna navazuje na dílnu Geoboard a mříž.
  • Sítě těles - Porozumění pojmu síť krychle, kvádru, hranolu, konvexních i nekonvexních mnohostěnů. Seznámení s pojmem povrch tělesa.
  • Mříž II - Pokračování dílny Geoboard a mříž. Trojúhelníky, čtyřúhelníky v mříži. Pojmy úhel, střed úsečky, střední příčky, těžnice, výšky.
  • Algebraické výrazy II - Skládání pravoúhelníků – modelování algebraických výrazů pomocí geometrických útvarů – rozklad výrazu na součin, rovnost výrazů, vzorce, kouzla.
  • Zlomky II - Pokračování dílen Egyptské dělení chlebů a Zlomky I. Zavedení operací se zlomky, porovnávání zlomků, číselná osa, racionální čísla.
  • Rovnice - Úlohy z různých prostředí, které vedou k rovnicím. Přepis rovnice z jednoho jazyka do druhého – jedná se o jazyk vah, mincí, hadů, šipkových grafů, čísel a naopak přepis číselně nebo slovně zadané rovnice do jazyka jiných prostředí. Odhalení ekvivalentních úprav.
  • Objem - Porovnávání objemu různých krychlových těles, budování zkušenosti se zvětšováním objemu krychle v závislosti na zvětšování délky hrany, objem kvádru, úlohy vedoucí k odhalení Cavalieriho principu.

POVINNĚ VOLITELNÉ:

  • Rozbor videa - Analýza vybraných videoukázek z výuky z hlediska klíčových principů Hejného metody. Lektor diskuzi zaměří na některý z následujících aspektů - klima (aktivita žáků, vzájemné vztahy mezi žáky, přítomnost nudy, strachu, frustrace, radosti…), komunikace (míra akustické přítomnosti učitele, komunikační mody), architektura hodiny (diferenciace učiva, změna scénáře učitele v průběhu hodiny, zaujetí žáků), matematický obsah (objevy žáků), důležité epizody (práce s chybou, nedorozumění, pomoc spolužákovi…).
  • Gradované testy a hodnocení - Vedoucí dílny nabídne účastníkům gradovanou sérii úloh a společně budou hledat parametry jejich gradace. Skrze diskuzi budou účastníci i lektor sdílet své zkušenosti s hodnocením gradovaných testů.
  • Analýza žákovských řešení - Dílna zaměřená na zkoumání žákovských řešení, na možnosti využití rozboru řešení nejen k hodnocení žáků, ale i pro porozumění představám žáků, jejich pozici v poznávacím procesu, pro reflexi práce učitele a pro volbu budoucí edukační strategie. Účastníci mají možnost přinést práce svých žáků.
  • Algebrogramy – Úlohy nabízející hlubší porozumění zápisu čísla v desítkové soustavě a operacím s tímto číslem. Rozklad čísla na součet řádů. Propedeutika dělitelnosti, kombinatoriky.
  • Kombinatorika a pravděpodobnost II – Kombinatorické úlohy z různých prostředí, jejich vzájemný izomorfismus, rozšiřující úlohy na pravděpodobnost.
  • Dělitelnost II - Na dílně se zaměříme na další části tohoto tematického celku v návaznosti na dílnu Dělitelnost I.
  • Thaletova věta - Úlohy, které postupně vedou žáky k odhalení Thaletovy věty.
  • Souměrnosti - Úlohy s využitím manipulace, předpovídání a ověřování, náročné úlohy pro nadané žáky (skládání souměrností).
  • Parkety - Manipulativní prostředí, které využívá pokrývání roviny. Rozvíjí geometrické, kombinatorické a logické schopnosti žáka. Je propedeutikou diofantických rovnic.
  • Skládání papíru - Manipulativní prostředí, které podporuje porozumění osové a středové souměrnosti. Seznámení s manipulativní konstrukcí kolmosti a rovnoběžnosti, předpovídání v matematice. Propedeutika skládání osových souměrností.
  • Autobus - Na dílně se seznámíme s prostředím Autobus formou dramatizace. Prostředí se orientuje na práci s daty - tabulka jako nástroj pro záznam procesu nastupování a vystupování, vyhledávání dat s využitím vazeb, optimalizace. Objevíme vazbu, která žáky připravuje na trojčlenku.

 DOBROVOLNĚ VOLITELNÉ:

  • Spolupráce s rodiči, Matematické hry, vybrané dílny z programu pro 1. stupeň

 Tyto dílny se vypisují až na místě dle aktuálního zájmu. Je čistě na dobrovolnosti účastníka, zda-li některou z nabízených bude absolvovat. Tento typ dílen je bonusem pro účastníky (není zahrnován do celkové hodinové dotace).

Detailní program bude upřesněn.

 

INFORMACE A STORNO PODMÍNKY
Kontrolujte, prosím, zda se opravdu hlásíte na Vámi zamýšlenou úroveň. Přihlašujte se až ve chvíli, kdy skutečně víte, kdo za Vás bude vícedenní školu hradit (zda Vy nebo škola).

Storno podmínky vícedenních škol: 
Odhlášení 14-7 dnů před začátkem 20% z ceny, 6-4 dny před začátkem 50% z ceny, 3-0 dnů před začátkem 100% ceny.
Účastníci obdrží osvědčení o účasti. Dbáme na to, aby námi vydaný certifikát byl potvrzením o absolvování celé vícedenní školy.

Přečíst celou anotaci akreditovaného semináře

Cena se skládá z:

Ubytování: nezajišťujeme
Storno podmínky naleznete zde

Tento druh semináře nenabízíme na školách.