ŠKOLA HEJNÉHO METODY NA 2. STUPNI ZŠ I

2. stupeň ZŠ - začátečníci

Hodinová dotace: 32 x 45 min.

seznam účastníků

Přihlásit se na kurz

DATUM A MÍSTO

6. 8. 2018, 09:00 - 14:00
Hotel LUNA, Kouty 77, 584 01 Ledeč nad Sázavou
další termíny

LEKTOŘI

Mgr. Eva Blažová
Mgr. Jitka Linhartová
Ing. Petra Antlová

CENA PRO JEDNOTLIVCE

8 200 Kč (vč. 0 % DPH)

Na tento seminář se již není možné přihlásit (přihlašování ukončeno)
Storno podmínky

AKREDITACE

Seminář je akreditován MŠMT ČR v systému DVPP v rámci programu "Škola Hejného metody na 2. stupni ZŠ I" pod č.j.:
MSMT- 34401/2019-2-1021


Garanti LŠ: Mgr. Lenka Rybová, Mgr. Jana Hanušová, Ph.D.

Zaměření: 2. stupeň ZŠ - začátečníci

Podmínkou pro získání certifikátu je 100 % účast na letní škole!

Pobytová LŠ = cena je včetně ubytování a stravy (plná penze)

Program je základní, doporučený pro úplné začátečníky, bude sestaven tak, aby se účastník aktivně seznámil s:

  • principy Hejného metody jak obecně prostřednictvím společné reflexe vybraných videí, tak je prožil osobně prací dílnách a komentováním vzniklých konkrétních situacích,
  • klíčovými matematickými prostředími, která tvoří základ Hejného metody, a s možnostmi, jak je představit žákům,
  • gradovanými testy, se způsobem hodnocení.

Účastník se v dílnách také seznámí s tím, jaká mají jednotlivá prostředí poslání, co přinášejí do matematiky, jaká úskalí se mohou vyskytnout a jak nastavovat obtížnost úloh pro různě zdatné žáky. 

Předpokládáme, že učitel, který se zapíše do programu pro začátečníky, nemá dosud žádné nebo jen krátké zkušenosti s výukou v duchu Hejného metody a absolvoval pouze některé jednotlivé semináře. Po absolvování programu bude účastník vybaven tak, že se nebude muset obávat začít učit od září 2018 podle učebnic Matematika A, B pro 2. stupeň Hejný a kol., H-mat, o.p.s.

POVINNÉ DÍLNY:

  • Seznámení s metodou - úvodní dílna - seznámení se základními principy metody, se změnou role učitele.
  • Krokování a Schody I - krokování na pásu a číselné ose vede k porozumění záporným číslům (kroky pozpátku), sčítání a odčítání celých čísel a operaci odčítání závorky (mínus před závorkou). Modelování rovnic, soustav rovnic, absolutní hodnoty. Využívá jazyk šipek jako nástroj k zaznamenávání procesů.
  • Dřívka - manipulativní prostředí.  V činnostech se budují a rozvíjejí pojmy obvod, obsah, pracujeme se zlomky jako s částmi celku, připravují se pojmy shodnost, podobnost. V tomto prostředí je možné postupně odhalovat jednoduché i složitější vazby a přecházet od jejich slovního popisu k popisu algebraickému
  • Váhy - porozumění elementárním úpravám lineárních rovnic, substituce, stejná úprava obou stran rovnice, hledání řešení soustav dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
  • Zlomky I - vedoucí dílny nabídne účastníkům celou škálu úloh využívajících různé sémantické modely zlomků – koláč, tyč, čokoládu a počet. Budou řešeny tradiční i netradiční úlohy vedoucí k hlubokému porozumění zlomkům. K budování pojmu zlomek budou využity všechna vhodná prostředí. Zavedení operací se zlomky, porovnávání zlomků, číselná osa, racionální čísla.
  • Krychlová tělesa - úlohy směřují k porozumění pojmům vrchol, hrana, stěna a síť krychlového tělesa, povrch a objem, k zobrazování  krychlových těles – k pojmům plán tělesa, portrét tělesa, půdorys, nárys, bokorys.
  • Pavučiny I - porozumění operacím s racionálními čísly, řetězení operací a vizualizaci složitějších číselných výrazů. Příprava  pojmu aritmetický průměr. Rozvíjení logického myšlení. Nejprve řešení metodou pokus – omyl, později využití algebry. Propedeutika aritmetických posloupností a řad, rovnic, soustav rovnic.
  • Geoboard, Mříž I - manipulativní prostředí. Nabízí klasifikaci trojúhelníků, čtyřúhelníků, rozvíjí kombinatorické myšlení. Seznamuje s pojmy přímá a nepřímá shodnost. Geometrie na mříži využívá jazyk šipek i souřadnic, přináší porozumění  základním vztahům přímek, pojmům rovnoběžnost, kolmost, úhlům, základním prvkům v trojúhelníku. Propedeutika analytické geometrie.
  • Egyptské dělení - Náročnou představu zlomků budujeme ve dvou krocích. První úroveň vychází z historického vývoje a orientujeme se na kmenové zlomky - na zlomky typu  1/n . Vycházíme z manipulace a modelování – krájení kruhových chlebů.
  • Procenta - - vyjádření části celku pomocí procent, zejména v životních situacích, vazba procent na zlomky a desetinná čísla.
  • Šipkové grafy - porozumění operacím s racionálními čísly, řešení lineárních rovnic, soustav lineárních rovnic, lineární funkci, úpravě algebraického i číselného výrazu, propedeutika aritmetické posloupnosti.
  • Gradované testy - Zkušenosti ukazují, že vhodným nástrojem hodnocení jsou gradované testy, které jsou sestaveny z úloh se stupňovanou obtížností. Žáci si sami zvolí úroveň obtížnosti. V dílně předvedeme ukázky gradovaných testů i žákovská řešení, budeme diskutovat způsob hodnocení gradovaných testů.

POVINNĚ VOLITELNÉ:

  • Pythagorova věta - úlohy v prostředí mříže, které postupně vedou žáky k odhalení Pythagorovy věty. Dílna navazuje na dílnu Mříž I.
  • Thaletova věta - úlohy, které postupně vedou žáky k odhalení Thaletovy věty.
  • Tabulka 100 – vyvozování vztahů - porozumění struktuře jednomístných i dvoumístných čísel v desítkové soustavě, propojení grafického uspořádání čísel a dělitelnosti, vizualizovaným vazbám mezi některými skupinami čísel z tabulky. Orientace v tabulce, používání jazyka šipek, objevuje se písmeno jako proměnná.
  • Geometrická zobrazení - úlohy, které přinášejí zkušenosti nejen se souměrnostmi, ale i s posunutím a otočením.
  • Číselná osa - zkušenosti s uspořádáním celých čísel, zlomků, desetinných čísel, vizualizace poměru, aritmetického průměru, středové souměrnosti, skládání souměrností, využití písmen k vyjádření vztahů.
  • Procenta - vyjádření části celku pomocí procent, zejména v životních situacích, vazba procent na zlomky a desetinná čísla.
  • Algebrogramy - porozumění číslu zapsanému v desítkové soustavě a operacím s tímto číslem, číslu  zapsanému ve dvojkové soustavě i jiné soustavě. Seznámení  se způsobem rozkladu na součet řádů. Propedeutika dělitelnosti, kombinatoriky.
  • Zlomky – budování pojmu -  zlomek od MŠ do 9. ročníku, dílna společná pro 1. a  2. stupeň – sdílení zkušeností
  • Rovnice – budování pojmu - rovnice od MŠ do 9. ročníku, dílna společná pro 1. a 2. stupeň – sdílení zkušeností

 

DOBROVOLNĚ VOLITELNÉ:

  • Sdílení zkušeností, Hodnocení, Práce s rodiči, Biland, Sousedé, Matematická kouzla, Origami, Přijímací zkoušky SŠ a Hejnéhometoda

 Tyto dílny se vypisují až na místě dle aktuálního zájmu. Je čistě na dobrovolnosti účastníka, zda-li některou z nabízených bude absolvovat. Tento typ dílen je bonusem pro účastníky (není zahrnován do celkové hodinové dotace).

Detailní program bude upřesněn.

 

INFORMACE A STORNO PODMÍNKY
Kontrolujte, prosím, zda se opravdu hlásíte na Vámi zamýšlenou úroveň. Přihlašujte se až ve chvíli, kdy skutečně víte, kdo za Vás bude vícedenní školu hradit (zda Vy nebo škola).

Storno podmínky vícedenních škol: 
Odhlášení 14-7 dnů před začátkem 20% z ceny, 6-4 dny před začátkem 50% z ceny, 3-0 dnů před začátkem 100% ceny.
Účastníci obdrží osvědčení o účasti. Dbáme na to, aby námi vydaný certifikát byl potvrzením o absolvování celé vícedenní školy.

 

Přečíst celou anotaci akreditovaného semináře

Cena se skládá z:

Ubytování: nezajišťujeme
Storno podmínky naleznete zde

Tento druh semináře nenabízíme na školách.