ŠKOLA HEJNÉHO METODY NA 1. STUPNI ZŠ I

1. stupeň ZŠ - pokročilí

Hodinová dotace: 32 x 45 min.

seznam účastníků

Přihlásit se na kurz

DATUM A MÍSTO

20. 8. 2018, 09:00 - 14:00
ZŠ Ostrava, Chrjukinova 1801/12, 700 30 Ostrava - Zábřeh
další termíny

LEKTOŘI

Mgr. Jitka Vokšická
PaedDr. Jiří Rozehnal
doc. RNDr. Darina Jirotková Ph.D.

CENA PRO JEDNOTLIVCE

5 300 Kč (vč. 0 % DPH)

Na tento seminář se již není možné přihlásit (přihlašování ukončeno)
Storno podmínky

AKREDITACE

Seminář je akreditován MŠMT ČR v systému DVPP v rámci programu "Škola Hejného metody na 1. stupni ZŠ I" pod č.j.:
MSMT- 34401/2019-2-1021


Garanti LŠ: RNDr. Renáta Zemanová, Ph.D., Mgr. et Mgr. Pavel Šalom

Zaměření: 1. stupeň ZŠ - pokročilí

Podmínkou pro získání certifikátu je 100 % účast na letní škole!

Příměstská LŠ = bez ubytování, v ceně LŠ pouze strava během programu (1 x oběd a 2 x Coffee Break).

Ubytování si můžete zajistit např. ZDE.

Program je připraven pro účastníky, kteří mají nějaké zkušenosti s výukou Hejného metodou nebo absolvovali některé vzdělávací aktivity týkajících se Hejného metody, takže již hlouběji pronikli do cílů jednotlivých prostředí a jejich propojení. Převážně formou pracovních dílen se budou v praktických činnostech zabývat tématy:

  • diferenciace výuky (jak pomáhat slabším žákům a jak rozvíjet ty zdatnější),
  • porozumění podstatě budování představ o matematických pojmech (budování mentálních schémat matematických pojmů),
  • hluboký prožitek role žáka i role učitele pro porozumění principům metody tak, aby výuka Hejného metodou byla efektivní.

 Po absolvování programu získají hlubší vhled do cílů a širších souvislostí jednotlivých prostředí.

POVINNÉ DÍLNY:

  • Práce s principy – účastníci se v konkrétních ilustracích seznámí s teoretickými východisky Hejného metody, budou diskutovat své zkušenosti, představy, resp. obavy a očekávání, které s těmito principy souvisí. Ve všech následujících dílnách se pokusí společně s lektory jednotlivé principy identifikovat a diskutovat míru a další možnosti jejich naplnění.
  • Krokování, schody II – prohloubení porozumění významu prostředí pro budování představ o záporném čísle a operací se zápornými čísly včetně znaménka mínus před závorkou. Strategie řešení jednoduchých rovnic a soustav dvou rovnic.  Přesah do jiných oblastí matematiky (kombinatorika, pravděpodobnost).  
  • Autobus II – řešení náročnějších úloh pro poznání hlubších zákonitostí tabulky, práce s podmínkami a harmonogram jízdy.
  • Čtvercová mříž – hlubší poznání mnohoúhelníků a jejich vlastnosti, práce s délkami, obvody a obsahy. Porozumění polohovým i metrickým vztahům mezi dalšími rovinnými útvary (např. rovnoběžnost a kolmost přímek, shodnost úseček a úhlů) a jejich využití v jednoduchých konstrukcích. Budování formálního jazyka pro popis mnohoúhelníků, cesta ke kartézské soustavě souřadnic. Přechod ke geometrii na “nelinkovaný” papír. Rozdělování a spojování mnohoúhelníků, příprava ke konstrukci vzorců pro obsahy mnohoúhelníků. Budování schématu zlomku a shodností.
  • Děda Lesoň II – porozumění řešení rovnic a jejich soustav, ilustrace ekvivalentních úprav rovnic. Hlubší porozumění zlomkům, lineární závislosti, diofantovským rovnicím a dalším logickým úlohám.
  • Krychlové stavby II a tělesa – propojení všech jazyků pro popis krychlové stavby. Koncept, proces a transfery v konkrétních úlohách. Míra – počet podlaží, objem krychlové stavby, povrch a kostra. Konstrukce generického modelu v konkrétních úlohách (počet krychlí ve stavbě). Budování schématu zlomky. Krychlová tělesa.
  • Biland – pohádkové seznámení s dvojkovou soustavou a práce v ní. Budování vhledu do dalších pozičních číselných soustav.
  • Kombinatorika – průřezové téma. Seznámení s úlohami rozvíjejícími  kombinatorické myšlení od 1. ročníku do 5. ročníku ZŠ, s jejich výskytem v jednotlivých prostředích i mimo ně.
  • Pravděpodobnost – průřezové téma. Seznámení s úlohami pro rozvoj pravděpodobnostního myšlení od 1. ročníku do 5. ročníku ZŠ, s jejich výskytem v jednotlivých prostředích i mimo ně.
  • Algebrogramy – číselné vztahy “zašifrované” do písmen. Upevňování číselných spojů, hlubší vhled do pozičního zápisu čísla, rozvoj kombinatorického myšlení a argumentačních schopnosti. Příprava na vstup do algebry.
  • Rovnice – průřez všemi prostředími, ve kterých se žák potkává s rovnicemi od prvních náznaků až k jejich sestavování a řešení. Přepis rovnice z jazyka jednoho prostředí do jazyka jiného prostředí (jazyky Lesoně, vah, mincí, hadů, šipkových grafů, čísel) a přepis číselně nebo slovně zadané rovnice do jazyka jiných prostředí. Hlubší porozumění ekvivalentním úpravám rovnic.      
  • Zobecňování – cíle a principy zobecňování jako významné etapy poznávacího procesu. Úlohy z jednotlivých aritmetických i geometrických prostředí, ve kterých je možné v sérií izolovaných modelů identifikovat závislost a konstruovat tak obecný model. Cesta k abstrakci a abstraktnímu poznatku. Příprava na vstup do algebry.
  • Ročníky – po rozdělení účastníků dle jejich preferencí do jednoho z ročníků 1. – 5. hlavní tahy vybraného ročníku, kritická místa ve výuce a konkrétní dotazy účastníků. Vše s učebnicí, příp. pracovními sešity a příručkou učitele daného ročníku.
  • Gradované úlohy, hodnocení – společná diskuse nad cíli a možnostmi individualizace a hodnocení žáků obecně, i v Hejného metodě. Práce s gradačními parametry úloh – identifikace gradačních parametrů úloh, sestavení úloh více/méně obtížnějších, využití pro hodnocení.

POVINNĚ VOLITELNÉ:

Budou vypsány později, účastníci budou vyzváni k volbě.

DOBROVOLNĚ VOLITELNÉ:

Vypisují se až na místě dle aktuálního zájmu. Je čistě na dobrovolnosti účastníka, zdali některou z nabízených dílen bude absolvovat. Tento typ dílen je bonusem pro účastníky (není zahrnován do celkové hodinové dotace).

Detailní program bude upřesněn.

 

INFORMACE A STORNO PODMÍNKY
Kontrolujte, prosím, zda se opravdu hlásíte na Vámi zamýšlenou úroveň. Přihlašujte se až ve chvíli, kdy skutečně víte, kdo za Vás bude vícedenní školu hradit (zda Vy nebo škola).

Storno podmínky vícedenních škol: 
Odhlášení 14-7 dnů před začátkem 20% z ceny, 6-4 dny před začátkem 50% z ceny, 3-0 dnů před začátkem 100% ceny.
Účastníci obdrží osvědčení o účasti. Dbáme na to, aby námi vydaný certifikát byl potvrzením o absolvování celé vícedenní školy.

Přečíst celou anotaci akreditovaného semináře

Cena se skládá z:

Ubytování: nezajišťujeme
Storno podmínky naleznete zde

Tento druh semináře nenabízíme na školách.