ŠKOLA HEJNÉHO METODY NA 1. STUPNI ZŠ I

1. stupeň ZŠ - začátečníci

Hodinová dotace: 32 x 45 min.

seznam účastníků

Přihlásit se na kurz

DATUM A MÍSTO

6. 8. 2018, 09:00 - 14:00
Hotel LUNA, Kouty 77, 584 01 Ledeč nad Sázavou
další termíny

LEKTOŘI

Mgr. Kateřina Babíková
Mgr. Michaela Králová Ph.D.

CENA PRO JEDNOTLIVCE

8 200 Kč (vč. 0 % DPH)

Na tento seminář se již není možné přihlásit (přihlašování ukončeno)
Storno podmínky

AKREDITACE

Seminář je akreditován MŠMT ČR v systému DVPP v rámci programu "Škola Hejného metody na 1. stupni ZŠ I" pod č.j.:
MSMT- 34401/2019-2-1021


Garanti LŠ: Mgr. Lenka Rybová, Mgr. Jana Hanušová, Ph.D.

Zaměření: 1. stupeň ZŠ - začátečníci

Podmínkou pro získání certifikátu je 100 % účast na letní škole!

Pobytová LŠ = cena je včetně ubytování a stravy (plná penze)

Program pro začátečníky bude koncipován tak, aby se účastník LŠ seznámil s principy Hejného metody a to prostřednictvím vlastního prožitku. Dílny budou vedeny v souladu s principy HM, aby měl účastník možnost jednotlivé principy prožít. Za využití různých možností reflexe si účastník sám pojmenuje jejich význam pro svou budoucí praxi. Účastník se v jednotlivých dílnách seznámí s tím, jak jednotlivá prostředí může využít ve své praxi a jak je představit žákům.

Předpokládáme, že učitel, který se zapíše do programu pro začátečníky, nemá dosud žádné nebo jen krátké zkušenosti s výukou v duchu Hejného metody (maximálně absolvoval jednotlivé semináře). Po absolvování programu bude účastník vybaven tak, že se nebude muset obávat začít učit podle Hejného metody.

Účastník začátečník bude mít program částečně pevně stanoven, aby získal přehled o klíčových prostředích a mohl nahlédnout do jejich matematického potenciálu. Dále bude účastník volit z řady povinně volitelných dílen, které může absolvovat i s účastníky ze skupiny pokročilých. Vznikne tak přirozený prostor pro vzájemné sdílení a předávání zkušeností.

 

  • Úvod do Hejného metody - účastník se seznámí na základě vlastního prožitku se základními principy Hejného metody. Účastník dostane příležitost jednotlivé principy hledat ve video ukázce a pojmenuje jejich význam pro proces učení. Společně pojmenujeme své zkušenosti, své obavy i přání, které souvisí s Hejného metodou.
  • Krokování –  Účastníci si vyzkouší zavádění prostředí Krokování a objevování nutného grafického aparátu (šipky, povely), s tvorbou a užitím vhodných pomůcek, s různými organizačními formami vhodnými pro toto prostředí. V prostředí Krokování žák používá číslo k modelování reálných situací, množství je prostřednictvím úloh z tohoto prostředí vnímáno jako pomíjivá situace, dochází k synchronizaci vizuální, akustické i kinestetické funkce čísla.
  • Autobus –  Účastníci se seznámí s prostředím Autobus nejprve řešením situace na jednotlivých zastávkách, poté na celé lince. Pokusí se objevit způsoby vhodných záznamů jízdy (evidence počtu cestujících) vedoucích k objevu tabulky. Budou mít možnost se seznámit s vhodnými pracovními pomůckami (autobus, zastávky, cestující). Budou řešeny úlohy, v nichž se číslo vyskytuje v roli operátorů i stavů.
  • Krychlové stavby - Účastníci se seznámí se základním prostředím prostorové geometrie Krychlové stavby, naučí se smysluplně zavádět a užívat vhodné geometrické pojmy potřebné pro popis krychlových staveb. Porozumí důvodům pro zavádění jednotlivých konceptuálních i procesuálních jazyků (model, portrét, plán, animace) vhodných pro jejich popis, uvědomí si výhody i nevýhody při rozlišování krychlových staveb a těles. Bude mít možnost se seznámit s vhodnými pracovními pomůckami (krychle, gumičky, čtverečkovaný papír).
  • Součtové trojúhelníky – Účastníci se seznámí s prostředím Součtové trojúhelníky, seznámí se s pravidly pro strukturální prostředí a odhalí vazby mezi čísly na různých pozicích. Budou řešeny základní úlohy, kdy existuje právě jedno řešení i úlohy s více řešeními v oboru přirozených čísel, včetně úloh s další podmínkou – součtem dvou různých polí.
  • Dřívková geometrie - Poznávání rovinné geometrie manipulativní činností. Tvorba a přeměna tvarů podle daných podmínek. První zkušenosti s obsahem, obvodem, jednoduchými zlomky a posloupnostmi. Obsah dílny: Hry pro rozvoj geometrického jazyka tvarů a jejich vlastností: Telefon, Sova. Úlohy typu: Přesuň dřívko, Přidej dřívko, Uber dřívko. Manipulace s trojúhelníky, čtverci, obdélníky, dalšími čtyřúhelníky (lichoběžníky, rovnoběžníky,...), šestiúhelníky a dalšími mnohoúhelníky. Obvod a obsah mnohoúhelníků. Závislosti a zobecňování, posloupnosti (kolik dřívek je potřeba na vytvoření pěti, šesti, …, sto trojúhelníkových oken v řadě). Využití v práci se zlomky. Příprava na práci ve čtvercové síti.
  • Schody - Účastníci si vyzkouší zavádění prostředí Krokování, seznámí se s funkcí čísla jako s adresou na číselné ose. Uvědomí si rozdíly mezi příbuznými prostředími (Krokování). Budou zde představeny jednotlivé typy úloh charakteristické pro 1. a 2. ročník a řešeny úlohy včetně možných úskalí. Prostřednictvím vlastního řešení úloh se účastník seznámí s gradovanými úlohami z daného prostředí.
  • Pavučiny - Účastníci se seznámí s prostředím Pavučiny, kde si uvědomí význam barvy jako parametru důležitého pro řešení úloh. Při řešení úloh budou užívat aritmetickou číselnou řadu i další zásady (asociativnost a komutativnost sčítání) vhodné pro užití při poznávání číselných vztahů.
  • Geoboard a mříž - Představení různých typů geoboardu. Vytváření obrázků, číslic, písmen a tvarů. Vytváření potřeby formálního jazyka pro popis obrazce na geoboardu Budování představ mnohoúhelníků a jejich prvků (vrchol, strana), jejich obvodů a obsahů, shodnosti a souměrností. Diskuze výhod/nevýhod různých typů geoboardu. Význam prostředí.

 

POVINNĚ VOLITELNÉ:

  • Zlomky – budování pojmu -  zlomek od MŠ do 9. ročníku, dílna společná pro 1. a  2. stupeň – sdílení zkušeností
  • Rovnice – budování pojmu - rovnice od MŠ do 9. ročníku, dílna společná pro 1. a 2. stupeň – sdílení zkušeností
  • Tvorba gradovaných úloh- hodnocení písemných prací – vedoucí dílny nabídne účastníkům gradovanou sérii úloh z několika různých prostředí a společně budou hledat parametry jejich gradace, účastníci si následně vytvoří vlastní gradovanou sérii úloh, kde zohlední různé zvláštnosti svých žáků.
  • Sousedé – Představení prostředí i s možnostmi zavedení.  Poznávání dalších zajímavých matematických jevů v jednoduché struktuře čísel. Tato cesta vede k posloupnostem a složitějším vztahům v tabulce, k náročnějším úlohám se zadaným součtem všech čísel, i s podmínkou nalézt řešení jako maximum či minimum možného součtu všech čísel.
  • Algebrogramy - Algebrogramem nazýváme číselný vztah “zašifrovaný” do písmen. Mnohým počítáním upevňujeme číselné spoje, získáváme hlubší vhled do pozičního zápisu čísla, rozvíjíme kombinatorické myšlení a argumentační schopnosti.
  • Rodina - Matematické pozadí tvoří relace a jejich vlastnosti. Budeme řešit i slovní úlohy o věku. Představíme charakteristické typy úloh pro jednotlivé ročníky a možná úskalí.
  • Parkety - Získávání zkušeností s analýzou a syntézou rovinných tvarů, z nichž některé mohou být obohaceny o číselné údaje. Rozvoj prostorové orientace, budování poznatků z oblasti teorie shodnosti a míry. Parketujeme podlahu jedno až dvoubarevnými dvojičkami s postupným zvětšováním jejího rozměru, později jednobarevnými parketami různých tvarů, hledáme více (všechna) řešení. Do parket různých tvarů doplňujeme čísla a parketujeme podlahu dle předlohy
  • Vláčky a Děda Lesoň -Účastník se seznámí se dvěma prostředími, které připravují žáky na mnohé oblasti matematiky. 
  • Skládání z papíru – Účastník se seznámí s manipulativním geometrickým prostředím budující představy o 2D obrazcích a jejich vlastnostech. Účastník pozná důležitost tohoto prostředí pro různou věkovou skupinu žáků.
  • Analýza videozáznamu – Účastník dostane příležitost nahlédnout do vyučovacích hodin vedených Hejného metodou pomocí videoukázek. V rámci dílny proběhne analýza vybraných videoukázek z výuky z hlediska klíčových principů Hejného metody.
  • Tvorba gradovaných úloh - Vedoucí dílny nabídne účastníkům gradovanou sérii úloh z několika různých prostředí a společně budou hledat parametry jejich gradace, účastníci si následně vytvoří vlastní gradovanou sérii úloh, kde zohlední různé zvláštnosti svých žáků.
  • Cyklotrasy a dětský park - Účastník se seznámí s možnostmi, jak připravit svým žákům prožitek důležitý pro práci s grafickým prostředím. Dále se seznámí s úlohami o bludištích, které jsou vhodnou přípravou na toto prostředí. V dílně budou účastníci poznávat různé řešitelské strategie a možnosti, jak odstupňovat obtížnost úloh.

DOBROVOLNĚ VOLITELNÉ:

Tyto dílny se vypisují až na místě dle aktuálního zájmu. Je čistě na dobrovolnosti účastníka, zda-li některou z nabízených bude absolvovat. Tento typ dílen je bonusem pro účastníky (není zahrnován do celkové hodinové dotace).

Detailní program bude upřesněn.

 

INFORMACE A STORNO PODMÍNKY
Kontrolujte, prosím, zda se opravdu hlásíte na Vámi zamýšlenou úroveň. Přihlašujte se až ve chvíli, kdy skutečně víte, kdo za Vás bude vícedenní školu hradit (zda Vy nebo škola).

Storno podmínky vícedenních škol: 
Odhlášení 14-7 dnů před začátkem 20% z ceny, 6-4 dny před začátkem 50% z ceny, 3-0 dnů před začátkem 100% ceny.
Účastníci obdrží osvědčení o účasti. Dbáme na to, aby námi vydaný certifikát byl potvrzením o absolvování celé vícedenní školy.

Přečíst celou anotaci akreditovaného semináře

Cena se skládá z:

Ubytování: nezajišťujeme
Storno podmínky naleznete zde

Tento druh semináře nenabízíme na školách.