ŠKOLA HEJNÉHO METODY NA 1. STUPNI ZŠ I

1. stupeň ZŠ - pokročilí 2. - 3. ročník

Hodinová dotace: 32 x 45 min.

seznam účastníků

Přihlásit se na kurz

DATUM A MÍSTO

16. 7. 2018, 09:00 - 14:00
Hotel LUNA, Kouty 77, 584 01 Ledeč nad Sázavou
další termíny

LEKTOŘI

Mgr. Marta Kuchaříková

CENA PRO JEDNOTLIVCE

8 200 Kč (vč. 0 % DPH)

Na tento seminář se již není možné přihlásit (přihlašování ukončeno)
Storno podmínky

AKREDITACE

Seminář je akreditován MŠMT ČR v systému DVPP v rámci programu "Škola Hejného metody na 1. stupni ZŠ I" pod č.j.:
MSMT- 34401/2019-2-1021


Garanti LŠ: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D., Mgr. Jaroslava Kloboučková

Zaměření: 1. stupeň ZŠ - pokročilí 2. - 3. ročník

Pobytová LŠ = cena je včetně ubytování a stravy (plná penze)

Podmínkou pro získání certifikátu je 100 % účast na letní škole!

Předpokládáme, že účastník, který se hlásí do programu pro pokročilé, má již zkušenosti s výukou v duchu Hejného metody alespoň ve dvou ročnících, je již na základní úrovni seznámen s nabízenými prostředími. Pokud ne, doporučujeme, aby se do doby konání letní školy s nimi co nejaktivněji seznámil. V dílnách tohoto programu se nebudou probírat podrobně úplné základy prostředí a způsoby, jak otevírat prostředí žákům v 1. či 2. ročníku.

Program pro pokročilé je sestaven tak, aby účastník:

  • hlouběji pronikl do cílů jednotlivých prostředí a jejich propojení,
  • naučil se diferencovat výuku, tedy naučil se, jak pomáhat slabším žákům a jak rozvíjet ty zdatnější,
  • porozuměl podstatě budování představ o matematických pojmech (mentálních schémat matematických pojmů),
  • prožil sám na sobě roli učitele a porozuměl jejím principům tak, aby výuka Hejného metodou byla efektivní.

POVINNÉ DÍLNY:

  • Základy + VOBS - vlastní prožitek je jedním z nejdůležitějších principů, což bude důsledně uplatňováno při vedení semináře. Budeme se aktivně seznamovat se všemi základními principy Hejného metody, dostaneme příležitost jednotlivé principy hledat ve video ukázce a pojmenujeme jejich význam pro proces učení. Společně pojmenujeme své zkušenosti, své obavy i přání, které souvisí s Hejného metodou výuky matematiky.
  • Zlomky v HM (zlomková tyč) - Představa zlomku v modelech ciferník, tyč, čokoláda a počet. Opakované půlení. Dělení složitého celku (3 koláče mezi 2 lidi, 2 koláče mezi 3 lidi). Metody řešení úloh. Formální zápis zlomku a jeho reprezentace. Sčítání a odčítání zlomků.
  • Biland - vedoucí dílny nabídne účastníkům pohádkové seznámení s dvojkovou soustavou, budou řešeny především úlohy vedoucí k pochopení principu pozičních soustav (převádění bilandské měny na A groše a naopak, platba nejmenším možným počtem mincí, sčítání a odčítání dvojkových čísel).
  • Tabulka 100 - Tabulka 100 – seznámení s prostředím. Diskuse nad možným využitím T 100 v různých oblastech matematiky, ukázky úloh. Propojení grafického uspořádání čísel a dělitelnosti, vizualizované vazby mezi některými skupinami čísel z tabulky. Orientace v tabulce, používání jazyka šipek, zavádění jazyka písmen. Využití tabulky v náročnějších úlohách. Propojení tabulky a tabulky čísel na další prostředí.
  • Sousedé - Účastníci se seznámí s prostředím Sousedé, vyzkouší si dramatizaci jako metodu vhodnou pro jeho zavedení. Naučí se využívat vhodné řešitelské strategie vedoucí k vyřešení úloh různých typů (doplnění třetího sčítance do daného součtu, lineární i rovinné uspořádání čísel, využití podmínky nejmenšího/největšího možného součtu všech čísel)
  • Mince a slovní úlohy o penězích – vyřešíme úlohy při rozlišování počtu mincí i finanční hodnoty, budeme vyměňovat peníze i evidovat použité mince k platbě, vytvoříme gradovanou sérii úloh pro různé skupiny žáků. 
  • Tabulka N a indické násobení - Účastníci se seznámí s didaktickým postupem při zavádění násobilky, práci s tabulkou násobků si vyzkouší jak při vyvozování jednotlivých násobilkových spojů, tak při řešení dalších úloh vedoucích k vyššímu aritmetickému a algebraickému cíli. Budou představeny základy didaktických prostředí, které využívají násobení – indické násobení a násobilkové čtverce.
  • Čtverečkovaný papír (geoboard) - popis vrcholů mřížových obrazců, šipkový zápis, vývoj formálního jazyka záznamu procesu. Obrazec jako záznam konceptu. Transfery mezi procesy a koncepty. Rámování pro konstrukci čtverce v šikmé poloze a pro výpočet obsahů. Objevování vzorců pro obsahy čtverce, obdélníka, trojúhelníka. Chirurgie rovinných obrazců, shodnosti ve čtvercové mříži.
  • Barevné trojice - účastníkům bude umožněno vyzkoušet si řešení algebraických úloh obohacených o parametr barvy v různých definičních oborech. Budou mít možnost se seznámit s využitím prostředí k organizaci třídy do pracovních skupin. Budou využívat různé strategie pro řešení, ale i vlastní tvorbu úloh různé obtížnosti.
  • Hadi a úlohy s předností násobení - Účastníci budou mít možnost se aktivně seznámit s i prostředím Hadi způsobem, který učitel může aplikovat ve své třídě včetně organizace práce, seznámí se s různou rolí čísla (hodnota pevného pole a hodnota šipky) a vyzkouší různé strategie, které mohou žáci užívat při řešení daných úloh, seznámí se s barvou jako parametrem důležitým při řešení úloh.
  • Úlohy o věku - Různé typy úloh propojují úlohy o věku a jejich řešení s pomocí boha Chróna, který řídí čas.
  • Parkety - seznámí se plochou a jejím pokrytím navzájem se nepřekrývajícími mnohoúhelníky.
  • Krokování a schody - Účastník si prohloubí porozumění významu obou prostředí (Krokování a Schody) pro budování představ o záporném čísle a operací se zápornými čísly včetně znaménka minus před závorkou, strategií řešení jednoduchých rovnic i složitějších soustav dvou rovnic, řeší úlohy z oblasti kombinatoriky a pravděpodobnosti

POVINNĚ VOLITELNÉ:

  • Přístup ke slovním úlohám v HM – provedeme typologii slovních úloh podle sémantického ukotvení čísla a metody jejich řešení, seznámíme se s gradací úloh. Slovní úlohy dynamické, s antisignálem, s nadbytečnou informací, se zlomky, kombinatorické a metody jejich řešení.  Ukážeme si didaktické nástroje učitele při práci se slovními úlohami (dramatizace, vizualizace, manipulace, tabulace, převyprávění úlohy vlastními slovy, odhalení izomorfizmu úloh, vytvoření úlohy izomorfní, získání vhledu do situace pomocí série demonstrací).
  • Tvorba gradovaných úloh – na úlohách v učebnicích si ukážeme, že mají gradovanou obtížnost. V dílně budeme diskutovat parametry gradace a budeme tvořit gradované úlohy v rámci jednotlivých ročníků (jak ze zadané úlohy vytvořit úlohu lehčí / těžší). Pochopíme, proč je dobré používat gradované série úloh i způsoby jejich zařazení do výuky.
  • Gradované úlohy jako prostředek ke klasifikaci žáků - společná diskuse nad možnostmi a cíli hodnocení žáků ve škole. Rozdiskutujeme možnosti hodnocení žáků v Hejného metodě. Seznámíme se i s tím, jak je možné řešení úlohy s ohledem na žákovu volbu klasifikovat.
  • Rozbor videonahrávky - Analýza vybraných videoukázek z výuky z hlediska klíčových principů Hejného metody. Klima (aktivita žáků, vzájemné vztahy mezi žáky, přítomnost nudy, strachu, frustrace, radosti...), komunikace (míra akustické přítomnosti učitele, komunikační mody), architektura hodiny (diferenciace učiva, změna scénáře učitele v průběhu hodiny, zaujetí žáků), matematický obsah (objevy žáků), důležité epizody (práce s chybou, nedorozumění, pomoc spolužákovi...).
  • Rozbor žákovských řešení - účastníkům bude nabídnuto několik žákovských prací, na kterých bude ukázána diagnostika žákovského myšlení a práce s chybou v HM.
  • Práce s tabulkami - vedoucí dílny nabídne účastníkům takové situace, které vedou ke splnění výstupů z RVP uvedené v tematickém okruhu Závislosti, vztahy a práce s daty. Budou představeny různé možnosti tvorby a čtení tabulek a grafů v různých ročnících prvního stupně, především v prostředích Autobus a Peníze, ale i v dalších.
  • Obsah ve čtvercové mříži - vedoucí dílny nabídne účastníkům úlohy, které vedou k objevení a hlubokému porozumění vzorcům platným pro různé rovinné útvary. Budou si moci vyzkoušet metodu uvolňování parametru při objevení vzorce pro obsah trojúhelníku, Pythagorovu větu či obsah lichoběžníku.  
  • Didaktická hra SOVA a vlastnosti těles - účastníci se seznámí s didaktickou hrou, která propojuje oblasti logického myšlení a galerie hledaných objektů (vlastnosti těles), naučí se vytvářet vlastní schémata pro konkrétní galerie s různou obtížností.
  • Zobecňování v aritmetice i geometrii – propojením různých prostředí poznáme úlohy a principy zobecňování. Porozumíme didaktickému principu odvozování vztahů v prostředí aritmetiky i geometrie.
  • Matematická kouzla – atraktivní úlohy, které ukazují především algebraickou strukturu desítkové soustavy, poznáme možnosti, jak kouzlení využít v motivaci dětí odhalovat a využívat zákonitosti desítkové soustavy.
  • Násobení a pamětné algoritmy - účastník se seznámí s didaktickým postupem při zavádění násobilky, práci s tabulkou násobků si vyzkouší jak při vyvozování jednotlivých násobilkových spojů, tak při řešení dalších úloh vedoucích k vyššímu aritmetickému a algebraickému cíli. Budou představeny základy didaktických prostředí, které využívají násobení – indické násobení a násobilkové čtverce.
  • Dětský park (cyklostezky, linky) - Prostředí náleží do oblasti práce s daty. Východiskem úloh je schématická mapka dětského parku s několika stanovišti, resp. mapka krajiny s několika místy, která jsou propojena barevnými cestami. Žák se orientuje v mapce, rozvíjí analytické myšlení - všímá si jednotlivostí na velkém obrázku a ty přenáší do jiného obrázku. Lineárním záznamem cesty pouze pomocí stanovišť a barevných cest mezi nimi se učí abstrahovat od nepodstatných jevů, jako je tvar cesty. Uvedením časových údajů, resp. délek jednotlivých úseků vstupuje do prostředí aritmetika a dává možnosti dalších úloh o čase, resp o délce. Prostředí připravuje žáka do budoucna na práci s grafy.

 DOBROVOLNĚ VOLITELNÉ:

  • Reflexe a shrnutí každého dne (4 x 45 minut)
  • Spolupráce s rodiči
  • Sdílení zkušeností s hodnocením
  • Specifika malotřídních škol
  • Měření
  • Algebrogramy
  • Deskové hry

 Tyto dílny se vypisují až na místě dle aktuálního zájmu. Je čistě na dobrovolnosti účastníka, zda-li některou z nabízených bude absolvovat. Tento typ dílen je bonusem pro účastníky (není zahrnován do celkové hodinové dotace).

Detailní program bude upřesněn.

 

INFORMACE A STORNO PODMÍNKY
Kontrolujte, prosím, zda se opravdu hlásíte na Vámi zamýšlenou úroveň. Přihlašujte se až ve chvíli, kdy skutečně víte, kdo za Vás bude vícedenní školu hradit (zda Vy nebo škola).

Storno podmínky vícedenních škol: 
Odhlášení 14-7 dnů před začátkem 20% z ceny, 6-4 dny před začátkem 50% z ceny, 3-0 dnů před začátkem 100% ceny.
Účastníci obdrží osvědčení o účasti. Dbáme na to, aby námi vydaný certifikát byl potvrzením o absolvování celé vícedenní školy.


 

Přečíst celou anotaci akreditovaného semináře

Cena se skládá z:

Ubytování: nezajišťujeme
Storno podmínky naleznete zde

Tento druh semináře nenabízíme na školách.