Učitelé se přihlašují do celého cyklu 16h (16x45 min), rozloženého do čtyř seminářů 4x45 min a školy na ně mohou čerpat prostředky ze Šablon MŠMT. Účastník obdrží certifikát o účasti za celý cyklus.
Cílová skupina:
- budoucí učitelé 1. ročníku, kteří ještě v prvním ročníku neučili, ale Hejného metoda je zajímá a chtějí ji využívat
- budoucí učitelé 2. ročníku, kteří budou přebírat děti po výuce Hejného metodou od jiného učitele
- další zájemci o seznámení se a prohloubení znalostí o Hejného metodě z řad pedagogů i ne-pedagogů
Obsahový garant: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Anotace cyklu
Obsah jednotlivých seminářů/dílen je koncipován tak, aby odpovídal postupnému zavádění učiva během školního roku a aby vždy předcházel obsahu výuky v následujícím období. Účastníci si tak budou moci hned vyzkoušet získané znalosti a dovednosti ve vlastní výuce matematiky a v dalším semináři je případně reflektovat.
Pracovní dílny jsou vedeny v duchu principů Hejného metody, takže účastníci cyklu budou na základě přímých zkušeností metodu zažívat jednak v roli žáků při řešení úloh přiměřených žákům i účastníkům samotným, ale také v roli učitelů, kterou si v mnohých aktivitách vyzkouší. Poznají tak, jak se budují mentální schémata matematických pojmů, vztahů, situací ukotvených do mnoha aritmetických i geometrických didaktických prostředí. Zažijí důležitost diskuse a vývoj komunikačních prostředků. Prožijí efektivní způsob práce s chybou tak, aby se chyba stala zdrojem nového poznání a aby se nevybudoval strach z chyby u žáků.
Budou též diskutována specifika Hejného metody, možná rizika, možnost pracovat se žáky vyžadující zvláštní péči, tzn. jak s nadanými, tak s poruchami učení. Diskutovány budou i náměty na konkrétní činnosti pro nejmenší žáky základních škol, metody a formy práce s konkrétními úlohami.
Účastníci se seznámí s vybranými prostředími Hejného metody z oblasti aritmetiky i geometrie, na kterých děti budují své poznání světa čísel a tvarů v takové posloupnosti, jak jsou zaváděny v učebnicích. Účastníci si vyzkouší různé činnosti, které otevírají svět aritmetiky i geometrie, i činnosti, které oba světy propojují.
Na řešení úloh budeme diskutovat způsoby řešení konkrétních úloh např. dramatizací, modelováním a dalšími strategiemi, ke kterým učitel může vést své žáky. Při řešení úloh různé úrovně bude mít účastník možnost nahlédnout do vlastních i žákovských myšlenkových pochodů. Účastníci si vyzkouší tvoření úloh snadných i náročnějších tak, aby dokázali nastavit obtížnost úloh pro konkrétní žáky. Diskutovat se bude rozvoj schopností žáka důležitých pro řešení komplexnějších úloh, různorodost žákovských postupů při řešení úloh, pomoc při překonávání žákovských problémů a také hodnocení.
Účastníci se také seznámí s novými učebnicemi matematiky pro 1. ročník, autorů M. Hejný a kol.
Časový harmonogram a název jednotlivých seminářů, které se konají vždy od 14:00 do 17:15 hod:
- 30/01/2017: Díl 1. - prostředí Krokování I; prostředí Autobus I
- 27/02/2017: Díl 2. - prostředí Krokování II; prostředí Hadi
- 20/03/2017: Díl 3. - prostředí Autobus II; prostředí Součtové trojúhelníky a Neposedové
- 10/04/2017: Díl 4. - prostředí Pavučiny; Barevné trojice; Slovní úlohy a jejich gradace
Cena se skládá z:
Ubytování: nezajišťujemeStorno podmínky naleznete zde