Zasloužená radost z poznávání

Pražský deník: Bez známek a klasických hodin. Alternativ ve školách přibývá

„Školství nelze měnit shůry, to se musí měnit zespoda. Tak, že jistá skupina lidí se začne dívat na současný stav s výhradami a hledat nové cesty,“ uvedl profesor Milan Hejný, autor Hejného metody, kterou zdědil a rozvíjel po svém otci. Spočívá v pokrokové výuce matematiky zaměřené na to, aby si děti ve škole neosvojovaly pouhé znalosti, ale především schopnosti najít vlastní řešení, spolupracovat a komunikovat.

...

Důvodů je více. Znalosti, na kterých se v dnešních školách podle Hejného často až příliš bazíruje, jsou dle něj až na třetím místě – na prvním je výchova mravných lidí, na druhém budování schopností komunikačních, pracovat v týmu, případně tým vést.

„Propadli jsme kvantování. To je jednička, to je dvojka, to je trojka. My to kvantujeme proto, protože nic lepšího neumíme,“ upozornil Hejný. „Tím, že jsme se v cílech vztáhli na měřitelné cíle, tím jsme školu ohromně ochudili,“ upozorňuje.

Důležité je dle Hejného oslabovat kvantitativní hodnocení a hodnotit to, co je opravdu v životě důležité. Jenže praxe je jiná. „Naše škola vede k tomu, že mnoho dětí je tam frustrováno,“ upozorňuje Hejný a táže se, zda toto opravdu chceme.

...

Hejný předpovídá, že dojde ke konfrontaci s těmi, kdo chtějí zachovat status quo a těmi, kdo v prvé řadě chtějí vychovávat dobré lidi. „Hleď, aby tvoje snaha udělat z nich dobré matematiky nepřehlušila tvoji snahu udělat z nich dobré lidi,“ prozradil uznávaný profesor motto, dle kterého se řídí.

Část článku, který vyšel dne 18. 2. v Pražském deníku si můžete přečíst v jeho online verzi.

Publikováno

20. 2. 2017

Kategorie

Doporučte tuto stránku svým známým:

Podporují nás

Nadace České spořitelny
© 2024 H-mat, o.p.s.
Pro lektory Prohlášení o používání cookies

Práce s nadanými žáky od MŠ, přes 1. a 2. stupeň až po střední školy. Zúčastněte se seminářů v Praze.

Zavřít